preloader
۰۲۱-۲۲۶۹۱۰۱۰ مرکز مشاوره پرواز / پشتیبانی فروشگاه اینترنتی: ۰۹۱۲۸۵۰۱۰۴۲
مراحل برنامه‌ریزی درسی

مراحل برنامه‌ریزی درسی


عوامل متعددی در رسیدن به هدف، دخیل خواهد بود:

افزایش ساعت مطالعه، تقویت نقاط ضعف درسی، افزایش بازدهی مطالعه، انتخاب کتابهای کمک درسی مناسب، رعایت  شیوه های صحیح مطالعه، برنامه ریزی و …

یک برنامه ریزی صحیح و معقول که قابلیت اجرایی هم داشته باشد، از مهمترین عوامل موفقیت هر کنکور ی محسوب میشود که در ادامه مقاله، به تشریح کامل آن میپردازیم.

اگر بخواهیم  هر کاری را  با کمترین اشکال ممکن پیش ببریم، ناچار هستیم که آن را از حالت کلی به  اشکال کوچکتری تقسیم کنیم تا بتوانیم با انجام هر کدام از این اجزای کوچکتر،  کل کار را درست انجام داده باشیم، با این تفاوت که آن را دقیقتر، کاملتر و با کمترین نقص پیش برده ایم.

 همراهان کنکوری عزیز، روند برنامه ریزی درسی هم از این قاعده فوق مستثنی نیست. برای  اینکه قادر باشیم یک برنامه ریزی خوب، منسجم و قابل اجرا داشته باشیم، باید آن را به چندین مرحله ذیل تقسیم کنیم:

۱٫ تخمین و محاسبه میزان کل ساعت مطالعه در طول یک هفته.

۲٫ تعیین  مباحث مورد نظر، که بایستی در فاصله بین دو آزمون مطالعه شود.

۳٫ تخمین و محاسبه میزان ساعت موردنیاز  برای مطالعه هر درس یا مبحث.

۴٫ تعدیل، تنظیم و ویرایش نهایی ساعتهای مطالعه موردنیاز مباحث.

۵٫ پخش نهایی مباحث مطالعاتی در طول ایام هفته.

تشریح موارد فوق:

۱-  تخمین و محاسبه میزان کل ساعت مطالعه در طول یک هفته:

برای یک داوطلب کنکوری، ضروری است که ساعت مطالعه بیشتری را نسبت به دورهی دبیرستان داشته باشد، در غیر این صورت نمیتواند نتایج قابل قبولی را از آزمونها، چه درکوتاه مدت و چه در بلندمدت بگیرد. بنابراین با توجه به روزهای کلاسی و زمانهایی که صرف سایر موارد در زندگی شخصی هر فرد میشود، حداکثر وقت مفید مطالعاتی را تعیین کنید. به طور مثال: دانش آموزی که پنج روز در هفته به کلاس میرود و دو روز دیگر هم تعطیل است؛ میزان ساعت مطالعه او  در روزهای مدرسه میتواند بین ۳ تا ۶ ساعت و در ایام تعطیل  بین ۶ تا ۱۲ ساعت باشد که با این حساب میتوان حداقل ۲۵ ساعت و حداکثر تا ۶۰ ساعت در هفته، زمان مفید برای مطالعه در منزل صرف کرد.

(هر چند نباید سقفی برای مطالعه قائل شد.)

توجه ۱:  بعد از تعیین حداکثر ساعت مطالعه، میتوان در صورت نیاز برای عادت کردن به ساعتهای مطالعه بالا، ابتدا از ساعتهای کمتری شروع کرد و سپس درطی ۳ تا ۶ هفته آینده، به حداکثر ساعت مطالعه رسید.

توجه ۲: به طور مثال برای رسیدن به ۳۰ ساعت در هفته، بدین صورت میتوان عمل کرد:

 هفته اول: ۲۰ ساعت، هفته دوم: ۲۳ ساعت، هفته سوم: ۲۵ ساعت، هفته چهارم: ۲۸ ساعت و  هفته پنجم:۳۰ ساعت

۲ – تعیین مباحث موردنظر، که باید در فاصله بین دو آزمون مطالعه شود.

با توجه به برنامه درسی کلاسهای صبح (تکالیف) و محتوای برنامه کنکورهای آزمایشی، حجم مباحث درسی مشخص میشود.

توجه ۱: پرداختن به مباحث ضعیفتر که نیاز به کار بیشتری دارند هم میتواند جزو مباحث درسی باشد که باید در طول هفته مطالعه کرد.

توجه۲: وارد کردن مباحث بیشتر در برنامه مطالعاتی هفتگی در قالب فوق برنامه (خارج از مباحث تدریس شده و برنامه آزمونها) باید در مواقعی انجام شود که شما وقت و انرژی کافی روی مباحث اصلی ( برنامه آزمون و تکالیف) گذاشته باشید و در صورت داشتن وقت اضافه، ابتدا به مباحث ضعیفتر و سپس به فوق برنامه بپردازید.

توجه ۳:  در تعیین نهایی مباحث مورد نظر، به حجم کار تستی و تشریحی موردنیاز در هر مبحث هم دقت کنید، زیرا  در صورت  بلندپروازی، دیگر فرصتی برای مطالعه سایر مباحث باقی نمی ماند.

۳-  تخمین و محاسبه میزان ساعت موردنیاز  برای مطالعه هر درس یا مبحث:

با توجه به تجربه ای که از نحوه مطالعه و  سرعت کار خود دارید، در کنار حجم کار تستی و تشریحی مشخص شده برای هر مبحث، زمان موردنیاز را برای مطالعه و پوشش کامل مباحث هر درس تعیین کنید. به طور مثال، مطالعه جزوهی مبحث  دنباله و سری به همراه حل و بررسی پاسخ  ۵۰ تست، حدود سه ساعت زمان میخواهد که شما میتوانید در  دو جلسه ی یک و نیم ساعته آن را مطالعه کنید.

 ۴-  تعدیل، تنظیم و ویرایش نهایی ساعتهای مطالعه موردنیاز برای مباحث مختلف:

با یک محاسبه ساده، کل ساعت مطالعه اختصاص داده شده به مباحث را  به دست آورید و آن را با میزان ساعتی که میخواهید در طول هفته مطالعه کنید، مقایسه کنید؛

اگر  مساوی بودند که مشکلی وجود ندارد و وارد  مرحله پنجم برنامه ریزی شوید.

اگر زمان کم آوردید یعنی ساعت موردنیاز شما برای مطالعه مباحث، بیشتر از میزان ساعت مطالعه شما در طول یک هفته است، بهتر میباشد که ابتدا تا حد امکان از میزان حجم کار تستی خود بکاهید و در صورت حل نشدن مشکل کمبود زمان، میتوانید مباحث کم اهمیت تر را کنار بگذارید.

(مثل مباحث فوق برنامه ها و حذف مباحث قوی برای دانش آموزان قویتر  و مباحث ضعیف تر برای دانش آموزان ضعیفتر، جهت نتیجه گیری بهتر در آزمونها).

به طور مثال: میخواهید ۳۰ ساعت در هفته، مطالعه داشته باشید ولی مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه ی مباحث موردنظرتان، حدود ۳۵ ساعت است یا باید با توجه به گفته های فوق، آن را به ۳۰ ساعت کاهش دهید، یا باید ساعت مطالعه ی خود را به ۵۳ ساعت افزایش دهید.

اگر زمان زیاد آوردید، میتوانید  به حجم کار تستی خود اضافه کنید (یعنی به جای حل  ۵۰ تست در  دنباله و سری، ۷۰ تا تست  را حل کنید.)

۵-  پخش نهایی مباحث مطالعاتی در طول ایام هفته

بعد از مشخص شدن مباحث درسی و مدت زمان مطالعهی هر کدام از آنها، حالا نوبت آن است که با توجه به برنامه هفتگی مدرسه و ایام تعطیلات، مباحث درسی را  در  طول ایام هفته پخش کنید.

چند نکته مهم در روند اجرایی برنامه:

در صورت عقب افتادن از برنامه، بهتر است که از زمانهای خالی برنامه در روزهای آتی استفاده کنید تا در حد توان آن را جبران کنید.

در ضمن، اگر برنامه مطالعه درسی خاص را زودتر از پیش بینی انجام شده، به پایان رساندید، میتوانید از زمان باقیمانده برای پوشش مباحث عقب افتاده برنامه یا مطالعه بیشتر سایر مباحث دیگر استفاده کنید.

شما میتوانید در موارد خاص، زمان و ساعت مطالعه درسی را در طول هفته جابجا کنید.

(توجه کنید که در آینده این موضوع به صورت یک عادت درنیاید.)

نباید عدم مطالعه بخشی از برنامه یا انجام ناقص آن، شما را از ادامه کار طبق برنامه منصرف کند. در این گونه موارد، برنامه را به روز اجرا کنید و نگران درسهای مطالعه نشده نباشید.

در انتهای هر هفته، برنامه اجرا شده را تحلیل و بررسی کرده و با توجه به آن، برنامه هفته آینده خود را آماده کنید.

اختصاص ۳۰ درصد زمان برای مطالعه دروس عمومی و ۷۰ درصد برای دروس اختصاصی، نسبت مناسبی است.

چک لیست مطالعاتی ذیل را همیشه در طول یک هفته مطالعاتی خود، مدنظر قرار دهید:

مطالعه جزوه و کتاب
حل تمرین و مثال کتاب
تست کافی هر مبحث
انجام تکالیف دبیران

مرور دروس و  خلاصه نویسی
مطالعه آزمون هفتگ
مطالعه تمام دروس
تنوع درسی روزانه

 نمونه جدول برنامه ریزی پخش هفتگی :

در مثال ذیل یک داوطلب تجربی  با سطح متوسط مخاطب فرض میشود که هفتهای حدود ۳۰ ساعت مطالعه میکند و دو روز در هفته نیز تعطیل است. هر نوبت مطالعاتی معادل حدود ۷۵  تا ۹۰ دقیقه میباشد.

روز / جلسه

نوبت ۱

 نوبت ۲

نوبت ۳ 

  نوبت ۴

 نوبت ۵

نوبت ۶

شنبه

 زیست

 ادبیات

 شیمی

 

 

 

یکشنبه

 ریاضی

عربی

 جبرانی 

 

 

 

دوشنبه

زیست

 زبان

 شیمی

 

 

 

سه شنبه

فیزیک

ادبیات

 جبرانی

 

 

 

چهارشنبه

 ریاضی

دینی

 شیمی

 

 

 

پنجشنبه

زیست

عربی

فیزیک

 زیست

شیمی

 

جمعه

 زیست

 ریاضی

 زبان

فیزیک

  زیست

 

تفاوت محتوایی کتاب منطق دهم چاپ ۹۵ با کتاب منطق سال سوم قبلی

تفاوت محتوایی کتاب منطق دهم چاپ ۹۵ با کتاب منطق سال سوم قبلی

اولاً درس منطق از سال سوم به سال دوم منتقل شده.
ثانیاً بخش هایی حذف و چند مورد اضافه شده:
حذفیات
۱- در درس هفتم: یکی از اقسام قضیه ی شرط منفصل یعنی مانعه الرفع (مانعه الخلوّ) و جدول صدق و تمرینات مربوط به آن از کتاب جدید حذف شده.
۲- در درس هشتم: در اقسام تقابل اثری از حکم «تداخل تحت تضاد» و «تداخل» و جدول صدق و تمریناتشان در کتاب جدید نیست.
۳- در درس هشتم در «در رابطه‌ی عکس» «عکس نقیض» و جدول صدق آن و تمرینات مربوط به آن از کتاب جدید محذوف گشته.
افزودنی‌ها
۱- در درس دهم در بخش قیاس استثنایی، نوع منفصل حقیقی و مانعه الجمع با جدول صدقشان افزوده شده.
۲- در تمرینات پایان درس سیزدهم ۴ تمرین اضافه شده است.
با این اوصاف تا کنکور سال ۹۷ همان محتوای قبلی و کتاب سابق قابل استفاده است و از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ دی‌وی‌ی‌های منطق پرواز به روز خواهد شد.

پذیرش دانشجوی خودگردان از طریق کنکور صورت می‌گیرد

پذیرش دانشجوی خودگردان از طریق کنکور صورت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت  در نشست با دانشجویان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به منظور اصلاح فرهنگ در میان دانشجویان می توان اداره خوابگاههای دانشجویی را بر عهده دانشجو گذاشت.
وزیر بهداشت هدف از راه اندازی دانشگاه های خود گردان در نظام آموزشی را جلوگیری از مهاجرت افراد به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور بیان کرد.
وزیر بهداشت با بیان این که در حال حاضر پذیرش دانشجو در دانشگاه های خودگردان تنها از طریق کنکور صورت می گیرد، افزود: ممکن است در گذشته و در برخی موارد پذیرش در این دانشگاه ها با رانت هایی همراه بود اما خوشبختانه این موضوع در حال حاضر در پذیرش این دانشجویان وجود ندارد و تاکید وزارت بهداشت بر توانایی های علمی دانشجو است.
وی با اشاره به گزارش امسال سازمان سنجش از رتبه های داوطلبان، گفت: پایین ترین رتبه قبول شده در دانشگاه خودگردان 2 هزار و 400 بوده است و رتبه های بالاتر از آن نتوانستند در این دانشگاه ها قبول شوند. بنابر این سطح علمی دانشجویان خودگردان با روزانه تفاوت چندانی ندارد.
وزیر بهداشت همچنین، بر متناسب سازی و یکسان سازی آموزش برای دانشجویان مختلف تاکید کرد و گفت:  لازم است اساتید دانشگاه اقناع شوند و تفاوتی در تدریس خود برای این دو گروه دانشجو قائل نشوند.
تاکید وزیر بهداشت بر عدم گسترش بی رویه دانشکده‌های پزشکی
دکتر هاشمی با تاکید بر عدم گسترش بی رویه دانشکده‌های پزشکی، افزود: گسترش بی رویه دانشکده های پزشکی باعث شد تا در تربیت و آموزش گروه پزشکی با مشکلاتی روبرو شویم.
وی افزود: همچنین عدم توجه و سرمایه گذاری در بخش درمان باعث شد تا بیمارستان های آموزشی به سمت بیمارستان های درمانی بروند که خود این مسئله باعث بروز مشکلاتی در آموزش گروه های مختلف پزشکی است.
وزیر بهداشت با اشاره به وجود 12 بیمارستان آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و 17 بیمارستان آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: با توجه به کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی در شهر تهران، بیمارستان هایی که باید در حوزه آموزش فعال باشند برای درمان بیماران استفاده می شوند.
دکتر هاشمی در ادامه، یکی از معضلات حوزه آموزش در دانشگاه ها را دخالت برخی از مجموعه های غیر مرتبط دانست و گفت: متاسفانه  اداره دانشگاه ها صرفا با دانشگاهیان نبوده و دخالت در امر آموزش موجب بروز مشکلات در این حوزه می شود.
تصویب سند آمایش سرزمینی یک از مهمترین تصمیمات آموزشی بود
وزیر بهداشت همچنین، یکی از مهمترین تصمیمات در حوزه آموزش را تصویب سند آمایش سرزمینی بیان کرد و گفت: این سند باعث می شود تا دانشگاه های علوم پزشکی براساس نیاز های خود و منطقه دانشجو بپذیرند.
وی افزود: همان گونه که از ابتدای مسئولیت خود تا به حال بر تقویت کیفیت آموزش و نه گسترش بی رویه مراکز آموزشی تاکید داشته و دارم، براساس این سند نیز اجازه نخواهیم داد حتی یک دانشکده پزشکی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها در کشور ایجاد شود.
به گفته دکتر هاشمی، وجود دانشکده های پزشکی در مناطقی که حتی بیمارستان ندارند به خاطر فشارهای سیاسی در سالیان گذشته بوده است.
لزوم توجه جدی مسئولان به مشکلات جوانان و دانشجویان
دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، به عدم سطحی نگری به مسائل جوانان تاکید کرد و گفت: به منظور اصلاح مسائل فرهنگی حتی می توان اداره خوابگاه های دانشجویی را به دست خود دانشجویان سپرد تا که خود دانشجویان برای اداره خوابگاه تصمیم بگیرند.
وی ضمن مثبت ارزیابی کردن تشکیل شورای صنفی دانشجویی گفت: لازم است در این نوع امور به دانشجو اعتماد شود و کارها را به عهده دانشجو بسپاریم. چرا که دانشجویان تاثیرگذار زیادی هستند که می توانند دانشجویان دیگر را در هر زمینه ای متقاعد کنند.
وزیر بهداشت همچنین، با بیان این که در حال حاضر دیگر علم به مفروضات متکی نیست، گفت: ضروری است تا  دانشجویان ضمن آموختن مهارت و حرفه، همواره اخلاق حرفه ای را مدنظر داشته باشند.
التزام دانشگاه به رعایت استانداردهای کیفی و کمی آموزش برای همه دانشجویان
بنابر این گزارش، دکتر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ابتدای نشست ضمن تقدیر از توجه ویژه وزیر بهداشت به دانشجویان، رهنمودها و تاکیدات ایشان؛ پیگیری و مشارکت دانشجویان را موجب شتاب و اثربخشی بیشتر اقدامات مسؤولان ذیربط توصیف کرد و از تدابیر و تلاش های دست اندرکاران در سه ماه گذشته تقدیر کرد.
دکتر پیوندی با اشاره به اعتراض دانشجویان پزشکی نسبت به روند ادغام پردیس خودگردان در دیدار با وزیر بهداشت در پنجم اردیبهشت ماه سال جاری، از تشکیل کمیته ویژه آموزشی با مسؤولیت معاون آموزشی دانشگاه و کمیته ویژه صنفی با مسؤولیت معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه برای بررسی مشکلات و راهکارهای رفع نگرانی ها دانشجویان تحت نظر هیات رییسه دانشگاه خبر داد و موفقیت در ریشه یابی مشکلات، یافتن راه حل ها و سرعت در اجرا را نتیجه کار گروهی، منسجم و فشرده کمیته های یاد شده و مشارکت ارزنده دانشجویان دانست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سابقه چند ساله راه اندازی دانشگاه خودگردان و پذیرش دانشجویان شهریه‏پرداز در این قالب، مشکلات مزمن و متعدد ناشی از این اقدام را یادآور شد و سیاست‌های وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید مبنی بر ادغام پردیس های خودگردان و روزانه، یکسان سازی آزمون‌ها، کاهش ظرفیت دانشجویان شهریه پرداز و اعمال حد نصاب رتبه کنکور برای داوطلبان شهریه پرداز را در راستای کاهش مشکلات و شبهات به ویژه در خصوص رعایت عدالت، تضمین کیفیت آموزش دانشجویان شهریه پرداز و حصول اطمینان از دانش و مهارت ایشان به عنوان صاحبان آینده حرفه‌های پزشکی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص برشمرد.
دکتر پیوندی با اشاره به محدودیت امکانات دانشکده پزشکی و نگرانی دانشجویان روزانه از تاثیر ادغام در کیفیت آموزش ایشان، رویکرد دانشگاه را رعایت اولویت دانشجویان روزانه در عین التزام دانشگاه به رعایت استاندارد کیفی و کمی آموزش برای همه دانشجویان پزشکی اعم از دانشجویان شهریه‏پرداز اعلام کرد و بر اهتمام مسؤولان دانشکده پزشکی به بسیج تمام امکانات برای رفع کاستی‏‌ها تاکید کرد.
وی در خصوص شائبه‌های موجود در خصوص نحوه مصرف شهریه پرداختی دانشجویان خودگردان تصریح کرد که این بودجه صرفا جهت تامین هزینه‌های متنوع آموزشی همان دانشجویان استفاده می‏شود.
دکتر پیوندی رفع دغدغه‌های فرهنگی مطرح شده از سوی دانشجویان روزانه را نیازمند تعامل و همکاری متقابل دو گروه دانست و از تشکیل کمیته تدوین پوشش حرفه ای در دانشگاه خبر داد.
دکتر پیوندی ابراز امیدواری کرد در نتیجه سیاست‌های وزارت بهداشت و برنامه ریزی‌های صورت گرفته دانشگاه در مسیر بین المللی شدن حقیقی گام های مؤثری بردارد.
دکتر پیوندی با اشاره به پیشینه طرح ریفرم که بر اساس راهبردهای پذیرفته شده جهانی برای اصلاحات محتوای آموزش پزشکی عمومی متناسب با نیاز های آموزشی از 10 سال قبل توسط دانشگاه پیشنهاد و با تصویب وزارت بهداشت در این دانشگاه به مرحله اجرا درآمده است از تشکیل کمیته راهبردی اصلاحات برای ارزیابی نحوه اجرا و میزان تحقق اهداف طرح و رفع مشکلات اجرایی خبر داد.
دکتر پیوندی همچنین، ضمن تقدیر از حمایت‏ها و مساعدت‏های وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد با تلاش مدیران و کارکنان دانشگاه و زمینه‏سازی برای ارتباط نظام‏مند مدیران و سیاستگذاران با دانشجویان و مشارکت فعال ایشان در برنامه‏ریزی ها، در آینده نزدیک با ارتقای کیفی و کمی خدمات آموزشی و رفاهی، رضایتمندی دانشجویان افزایش یابد.
ضرورت یکپارچه سازی سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها/ استفاده از منابع موجود به صورت مشترک در آموزش یکپارچه
براساس این گزارش، در ادامه این نشست دکتر معصومه جرجانی رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به لزوم توجه ویژه به مسائل و دغدغه های دانشجویان اظهار داشت: همه بر این باورند که نیروی انسانی متخصص، ثروت ملی برای هر کشور است و پاسداشت این ثروت یکی از وظایف اصلی ماست.
وی ضمن ارائه گزارشی در خصوص ظرفیت آموزشی، تعداد اعضای هیات علمی پایه و بالینی، ظرفیت کلاس ها و تالارها برای استفاده در حوزه آموزش، تعداد بیمارستانهای آموزشی، برنامه اصلاحات در آموزش پزشکی و چگونگی اجرای آن، بر یکپارچه سازی سیستم آموزشی که جزء سیاستهای کلان وزارت بهداشت است و لزوم اجرای آن در دانشگاه ها تاکید کرد.
دکتر جرجانی افزود: برای اجرای آموزش یکپارچه باید از منابع موجود به صورت مشترک استفاده کرد و با توجه به سیاست دانشکده، تراکم و ظرفیت دانشجویان و نیز ویژگی‏های برنامه ریفرم این کار به صورت تدریجی و با برنامه ریزی های ویژه انجام می ‏شود.
وی افزایش تعداد کلاسها از 6 به 14 کلاس در skill lab دانشکده، افزایش اساتید آموزشی سمیولوژی برای هر درس از یک به سه استاد، افزایش بیمارستانهای آموزشی از دو به سه بیمارستان، افزایش بخش های آموزشی در مراکز تابعه، برنامه ریزی و بسترسازی برای آموزش مجازی در مباحث تئوری، جابجایی ساعت فرهنگی و استفاده از آن برای کلاسهای آموزشی تخصصی، برگزاری کلاسهای معارف به صورت مشترک با سایر دانشکده ها با هدف افزایش فرصت کلاس های اختصاصی و نیز افزایش تجهیزات و امکانات آموزشی در کلاسها را از اقدامات انجام شده و درحال انجام دانشکده عنوان کرد.
رییس دانشکده پزشکی همچنین یکسان سازی آزمون ها برای دو گروه روزانه و پردیس خودگردان، سهمیه بندی اینترنت در دانشکده برای گروه‏ها و افزایش ایستگاه های کاربری در مرکز انفورماتیک و کتابخانه، حمایت از مشارکت و مساعدت دانشجویان در تقسیم بندی بخش های بالینی با توجه به تعداد بیمارستانها و تعداد بخش ها در مقطع آموزش پزشکی، بازسازی فضای کتابخانه و گسترش آن، انتقال همایش های داخلی و خارجی به خارج از محیط آموزشی دانشکده ، گسترش ظرفیت سلف سرویس دانشجویان از 300 به 700 نفر، ساخت بوفه در فضای بلااستفاده پشت بام دانشکده پزشکی و تشکیل کمیته های کارشناسی برای رسیدگی به دغدغه های فرهنگی دانشجویان را از موارد انجام شده در دانشکده عنوان کرد.
دکتر جرجانی همچنین، برگزاری انتخابات شورای صنفی با حضور نمایندگان دانشجویان و تشکیل جلسات دوره ای به منظور افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه های آتی دانشکده را از اقدامات مطلوب برای سامان دادن به مشکلات دانشجویی عنوان کرد.
در ادامه این نشست نمایندگان دانشجویان روزانه و خودگردان ضمن تقدیر از اهتمام وزیر بهداشت و تلاش مسوولان دانشگاه و ابراز رضایت از اقدامات صورت گرفته، به بیان دیدگاه های خود در موضوعات مختلف از جمله ضرورت رفع نواقص در نحوه اجرای طرح ریفرم، لزوم کنترل استعمال دخانیات در خوابگاه ها آن، اولویت‏بندی استفاده از سانترهای آموزشی به خصوص در دوره انترنی برای افزایش کیفیت آموزش، پایش و نظارت مداوم برای افزایش مهارتها در دوره انترنی، لزوم بازنگری و ارتقای وضعیت پاویون ها در مراکز ، تفاوت سطح آموزشی و فرهنگی دانشجویان روزانه و خودگردان و لزوم یکسان سازی کیفیت آموزش دو گروه، مشکلات تغذیه و حقوق اینترنی دانشجویان پردیس خودگردان و الزام ایشان به گذراندن طرح پزشکی عمومی پرداختند.
منبع:باشگاه خبرنگاران
ایجاد۱۴رشته ارشد و ۳ رشته کارشناسی در دانشگاه پیام نور

ایجاد۱۴رشته ارشد و ۳ رشته کارشناسی در دانشگاه پیام نور

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از تصویب ۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳ رشته کارشناسی این دانشگاه در شورای گسترش آموزش عالی خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری مهر،دکتر غلامرضا بخشی خانیکی با اعلام این خبر گفت : شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور با رشته های مددکاری اجتماعی، راهنمایی و مشاوره با گرایش مشاوره و علوم تربیتی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی  در واحدهای  مهاباد  و لالجین موافقت کرد.

وی همچنین افزود: شورای گسترش آموزش عالی با ۱۴ رشته در مقطع کارشناسی ارشد موافقت کرد که اسامی این رشته ها بدین شرح است:

رشته نهج البلاغه، شیمی (شیمی تجزیه) در پیام نور واحد کرج، رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مراکز ارومیه و بابل، رشته مخابرات محیطی در مرکز دماوند، رشته تاریخ در مرکز سقز، رشته ژئومورفولوژی در گرایش برنامه ریزی محیطی در مرکز سنندج، رشته شیمی عالی در گرایش های آلی و تجزیه در مراکز کرمانشاه و میاندوآب، رشته برنامه ریزی روستایی در مرکز نیشابور، حقوق اخصوصی در مرکز ورامین، مدیریت دولتی در مرکز یزد، برنامه ریزی رفاه اجتماعی در واحد بوکان و جغرافیا و برنامه ریزی شهری در واحد مهاباد.

منبع:خبرگزاری مهر

ساختمان دانشگاه های کشور در برابر زلزله مقاوم نیستند

ساختمان دانشگاه های کشور در برابر زلزله مقاوم نیستند

همدان- مدیرکل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه های کشور سیستم مقاومی در برابر زلزله ندارند، گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقاوم سازی دانشگاه ها نیاز است.

به گزارش خبرنگارمهر ، مهر الله رخشانی مهر پیش از ظهر سه شنبه در همایش بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی های تجدید پذیر در همدان با بیان اینکه میزان اعتبارات مصرفی سالانه دانشگاه حداکثر ۶۵ درصد و حداقل ۱۶ درصد است، اظهار داشت: سهم دانشگاه ها برای تعمیرات ۳۵ درصد اعتبارات عمرانی است.

مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه ها هزینه بیشتری را برای تعمیرات دانشگاه ها صرف می کنند، افزود: در سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات عمرانی دانشگاه ها که ۷۰ میلیارد تومان بود جذب شد.

رخشانی مهر در ادامه سخنانش از دو برابر شدن اعتبارات تجهیز و تعمیر دانشگاه ها در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر هفت میلیون متر مربع فضای دانشگاهی در کشور وجود دارد و سه میلیون مترمربع فضا نیز در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه برای نگهداری این مقدار فضا بودجه کافی وجود ندارد، اظهار داشت: ۳۵ درصد بودجه عمرانی صرف نگهداری فضاهای دانشگاهی می شود که ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه می خواهد.

مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم با تاکید بر اینکه ۶۲ درصد از ساختمان های دانشگاهی مربوط به سال های قبل از ۱۳۶۷ است، ابراز داشت: دانشگاه های کشور سیستم مقاوم در برابر زلزله ندارند.

رخشانی مهر با تاکید بر اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقاوم سازی دانشگاه های کشور مورد نیاز است، عنوان کرد: باید کیفیت ساخت سه میلیون متر مربع از فضای دانشگاهی که در حال ساخت است را افزایش داد تا در سال های بعد نیاز به تعمیرات و نگهداری نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پروژه های نیمه تمام در دانشگاه ها رها شده است، اظهار داشت: این پروژه ها به دلیل عدم تامین اعتبار در کشور رها شده است.

منبع:خبرگزاری مهر

ادغام مراکز دارای حداقل دانشجو در واحدهای مجاور

ادغام مراکز دارای حداقل دانشجو در واحدهای مجاور

​طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد ، مقرر شد مراکز دانشگاهی که دارای حداقل دانشجو هستند، در واحدهای مجاور ادغام شده و هیچگونه ساخت و سازی در آنها انجام نشود.

به گزارش خبرگزاری مهر،جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی عصر روز گذشته به ریاست حمید میرزاده رئیس این دانشگاه و با حضور اعضا برگزار شد.

در این جلسه، محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه، گزارشی از برنامه راهبردی ۱۰ ساله این معاونت ارائه کرد.

وی در بخشی از گزارش خود به ارزیابی وضعیت سرانه استاندارد ملی و بین المللی فضای مورد نیاز دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رشته های تحصیلی پرداخت.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه راهبردی پروژه ها در واحدهای دانشگاهی را تکمیل پروژه های نیمه تمام و شروع پروژه های جدید، طراحی، ساخت و بهره برداری دانست.

هاشمی ضمن تشریح وضعیت املاک و مستغلات دانشگاه، گفت: مشخص شدن وضعیت اراضی، مستندسازی و تعیین تکلیف آنها در دستور کار هیات امنا قرار گرفته است.

وی در توضیح اهداف راهبردی معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: تثبیت مالکیت اراضی و املاک دانشگاه، بهبود کیفیت طراحی با برون سپاری فعالیت های طراحی، بهبود کیفیت ساخت، ایجاد هویت فیزیکی متمایز برای دانشگاه، نگهداری و تعمیر مناسب از جمله اهداف راهبردی این معاونت است.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به افق ۱۰ساله عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف ما این است که طی ۱۰ سال آینده، تحقق استانداردهای ملی فضاهای آموزشی و کمک آموزشی در دانشگاه و ایجاد درآمد پایدار برای توسعه دانشگاه بدون اتکا به شهریه را عملی سازیم.

هاشمی با اشاره به بسته های راهبردی معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: تأسیس شهرک های فناوری و صنفی – خدماتی، تجمیع واحدهای پراکنده، ایجاد مناطق گردشگری، هتل های زنجیره ای، تبدیل به احسن املاک مازاد، ادغام مراکز زیان ده، پروژه های ماندگار و تجمیع ساختمان های سازمانی در بسته راهبردی این معاونت وجود دارد.

لازم به ذکر است برنامه راهبردی معاونت عمرانی، برنامه بلندمدت برای ۱۰ سال آینده است که در صورت تصویب نهایی، جهت گیری های کلی این بخش را تثبیت خواهد کرد.

همچنین در این جلسه مصوب شد مراکز دانشگاهی که دارای حداقل دانشجو هستند، در واحدهای مجاور ادغام شده و هیچگونه ساخت و سازی در این مراکز انجام نشود.

منبع:خبرگزاری مهر

shop giày nữthời trang f5Responsive WordPress Themenha cap 4 nong thongiay cao gotgiay nu 2015mau biet thu deptoc dephouse beautifulgiay the thao nugiay luoi nutạp chí phụ nữhardware resourcesshop giày lườithời trang nam hàn quốcgiày hàn quốcgiày nam 2015shop giày onlineáo sơ mi hàn quốcf5 fashionshop thời trang nam nữdiễn đàn người tiêu dùngdiễn đàn thời trang