فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010
به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، سال کنکور برای بسیاری از افراد دوره‌ی حساس و مهمی است به همین دلیل در این زمان افراد بیشتر از هر زمانی نیازمند تغذیه سالم و مناسب هستند.
در همین خصوص دکتر پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در خصوص تغذیه مناسب در زمان کنکور و پیش از آن می‌گوید: تغذیه مناسب به 4 بخش متفاوت تقسیم می‌شود.
وی افزود: دسته‌ی اول، چند ماه قبل از کنکور است که دانشجویان و دانش آموزان باید و نباید‌هایی را بهتر است رعایت کنند. این باید و نباید‌ها شامل رعایت الگوی درست غذا خوردن است که باید غذای کافی با ویتامین‌های املاح دریافت کنند.
فرح‌بخش اظهار داشت: در دسته‌ی دوم که شامل چند روز قبل از امتحان می‌باشد بهتر است دانش آموزان و دانشجویان از غذاهای جدید، غذای فست فودی و مانده و همچنین غذاهای چرب و سنگین استفاده نکنند زیرا می‌تواند مشکلاتی اعم از بیماری‌های گوارشی را بوجود آورد.
وی بیان کرد: در شب‌های امتحان هم بهتر است غذاهای سبک و ساده را 2 ساعت قبل از خوابیدن مصرف کرد و همچنین 2 تا 3 ساعت قبل از امتحان بهتر است مواد قندی ساده، چای شیرین، آب میوه را در بدن تامین کرد زیرا مصرف شیرینی جات می‌تواند استرس امتحان را در فرد کاهش دهد.
فرح‌بخش در ادامه گفت: همچنین مصرف 2 تا 4 واحد میوه نیز در ایام امتحانات مفید است. لازم به ذکر است که بیشتر از 2 تا 4 واحد آن نیازی نیست و کمتر از آن هم ویتامین موجود را در بدن تامین  نمی‌کند.
لازم به ذکر است: مصرف آجیل‌های شور نیاز بدن را به نوشیدن آب بیشتر می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود از آجیل‌های بو نداده استفاده شود.
وی در پایان گفت: در افراد چاق باید حجم مصرف غذاها محدود باشد اما در افراد لاغر هم حجم غذاها بهتر است به دلیل تامین انرژی و کمبود تغذیه‌ای بیشتر باشد.
فرح‌بخش افزود: همچنین مصرف قهوه و ادویه جات نیز استرس را افزایش و آرامش دانش آموزان و دانشجویان را بر هم می‌زند. در دوران دانشگاه افراد بسیاری هستند که با مشکل اضافه وزن همراهند. این چاقی یادگاری از دوران روزهای آماده سازی برای کنکور است به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در این روزها تغذیه مناسب را داشته باشند تا بعد از کنکور دچار چاقی و مشکلات آن نشوند.
منبع:باشگاه خبرنگاران