معاون آموزشی وزیر علوم گفت: بخشنامه ای به دانشگاهها ابلاغ شده است که طبق آن 10 دانشگاه گروه یک میتوانند برنامههای قدیمی درسی را بازنگری کنند. البته ممکن است برنامههای بازنگری شده توسط دانشگاهها با یکدیگر متفاوت باشد و دانشگاههای دیگر موظف هستند به اختیار خود به یکی از این دانشگاهها اقتباس کنند.
به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر روز سه شنبه در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه سیاستهای معاونت آموزشی در راستای این است که همه تصمیمگیریها هماهنگ با همه بخشها باشد، گفت: همه نهادهای ذیربط باید این را بپذیرند که اقدامات آموزش عالی هماهنگ با سیاستهای نظام است.
جزییات تغییرات شیوه پذیرش دانشجوی دکتری
وی با اشاره به آییننامه پذیرش دانشجوی دکتری، گفت: این آییننامه در راستای تفویض اختیار به دانشگاهها انجام شد و پذیرش دانشجوی دکتری مستقیما از طریق دانشگاهها صورت میگیرد، البته ابتدا آزمون عمومی از طریق سازمان سنجش برگزار میشود و سپس پذیرش دانشجو به دانشگاه واگذار میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه این آییننامه دارای چند ویژگی است، توضیح داد: ویژگی اول این است که مسیر پذیرش دانشجوی دکتری کاملا شفاف شده و رتبه دانشجو در آزمون سازمان سنجش به دانشگاه اعلام میشود. دانشگاه بر اساس رتبه کل شرکتکنندگان،حداقل نمره پذیرش را به وزارت علوم اعلام میکند و وزارت علوم نسبت به حداقل نمره اعلامی دانشگاه نظر خود را ابراز کرده و بر اساس آن متقاضیان میدانند که به کدام دانشگاه باید مراجعه کنند و وزارت علوم بر همه این مراحل نظارت دارد.
شریعتی با تاکید بر اینکه اقتدار دانشگاههای مجری دکتری ارزش گذاری میشود افزود: وزارت علوم بررسی میکند که دانشگاه به بلوغ لازم برای انتخاب دانشجوی دکتری رسیده است یا خیر .
وی با بیان اینکه این آییننامه با استانداردهای جهانی هماهنگ است، گفت: همه دانشگاههای معتبر دنیا طبق همین روند دانشجوی دکتری پذیرش میکنند.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: تصمیمگیری قرار نیست توسط دانشگاه انجام شود بلکه جمعبندی جامع توسط یک شورای سیاستگذاری که متشکل از اعضای حقیقی، حقوقی و شامل روسای چند دانشگاه بزرگ است، صورت میگیرد.
همچنین یک نظام پاسخگویی در بخش آزمون متمرکز پیش بینی شده که بتواند نسبت به درخواستها و اعتراضات دانشجویان پاسخگو باشد. در این راستا شیوهنامهای تدوین شده که ظرف یک الی دو ماه آینده به دانشگاهها ابلاغ میشود.
585 رشته قدمت بالای 10 سال دارند
وی در ادامه با اشاره به بازنگری برنامههای آموزشی، اظهار کرد: نزدیک به 585 برنامه درسی از قدمت بالای 10 سال برخوردار هستند و این برنامهها در یک برنامهریزی فشرده باید تا پایان شهریور ماه 94 مورد بازنگری قرار گیرند که 210 مورد، رشتههای علوم انسانی هستند که بازنگری آنها توسط شورای تحول علوم انسانی صورت میگیرد و 375 مورد دیگر مربوط به سایر رشتهها است.
ابلاغ آییننامه پذیرش دانشجوی خارجی توسط دانشگاهها
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به عرصه فعالیت دانشگاهها در حوزه بینالملل، گفت: آییننامهای در این راستا تنظیم شده که به زودی ابلاغ میشود. بر اساس این آییننامه، دانشگاههای واجد شرایط مستقیما میتوانند نسبت به پذیرش استاد و دانشجوی خارجی و تدوین برنامههای مشترک اقدام کنند. چنانچه مذاکرات هستهای به نفع ایران تمام شود اقبال به بینالمللی شدن عرصه آموزش عالی بیشتر میشود.
توقف پذیرش دانشجو در پردیسهای خودگردان از طریق آزمون غیرمتمرکز
معاون آموزشی وزیر علوم در مورد پردیسهای خودگردان اظهار کرد: فلسفه وجودی پردیسهای خودگردان این بود که از خروج جوانان به خارج از کشور جلوگیری کند و دانشجویان ایرانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند ترغیب به بازگشت شوند، اما ارزیابیها نشان میدهد که هیچ کدام از این اهداف محقق نشده است.
وی ادامه داد: سازوکار و نحوه فعالیت این پردیسها مجدد مورد بررسی قرار میگیرد و تا اطلاع ثانوی پذیرش دانشجو از طریق آزمون غیرمتمرکز در این پردیسها متوقف شده است.
طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی
شریعتی از ساماندهی موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: 143 موسسه دولتی وجود دارد که عمر بالغ بر 60 موسسه کمتر از 15 سال است و مطالعات نشان میدهد که این موسسات استاندارد قابل قبول را ندارند به همین دلیل طرح ساماندهی موسسات در دست اقدام است تا این موسسات ارتقاء یابند.
سطح بندی موسسات دولتی
شریعتی با بیان اینکه موسسات دولتی همه با یک نگاه دیده میشوند، گفت: به غیر از 10 دانشگاه گروه یک، ضابطهای برای تمایز موسسات دولتی از یکدیگر وجود ندارد به همین دلیل طرحی در دست تدوین است که بر اساس آن سطحبندی موسسات انجام میپذیرد و بر اساس این سطحبندی، به هر یک از دانشگاهها ماموریت خاصی داده می شود. این طرح تا پایان شهریور ماه نهایی می شود.
وی ادامه داد: ساماندهی موسسات و سطحبندی آنها در دل طرح کلانی به نام آمایش آموزش عالی که مورد نظر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است قرار دارد.
معاون آموزشی وزیر علوم از سطحبندی موسسات غیردولتی خبر داد و گفت: سطحبندی موسسات غیردولتی ظرف یک تا دو هفته آینده ابلاغ میشود. از تعداد 358 موسسه غیردولتی، 270 موسسه در این طرح مورد بررسی قرار گرفتهاند.
تشکیل کمیته رسیدگی به روند ارائه دورههای رشتههای پزشکی و غیرپزشکی
شریعتی در ادامه از تشکیل کمیته رسیدگی به روند ارائه دوره های تحصیلی رشتههای پزشکی و غیرپزشکی توضیح داد و گفت: تفاوت دیدگاهی بین وزارت علوم و وزارت بهداشت در ارائه برخی از رشتهها وجود دارد به این مفهوم که برخی رشتهها مانند مدیریت بیمارستان، روانشناسی بالینی و … وجود دارد که برخی عقیده دارند باید توسط وزارت علوم و برخی دیگر عقیده دارند باید توسط وزارت بهداشت ارائه شود به همین دلیل وزارت علوم با وزارت بهداشت وارد مذاکره شده و کمیته هفت نفرهای شامل سه کارشناس از وزارت علوم، سه کارشناس از وزارت بهداشت و یک استاد فرهیخته در حوزه بین رشتهای تشکیل شده است.
توجه به فعالیت موسسات آموزش عالی در مناطق محروم
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای وزارت علوم توجه ویژه به فعالیت موسسات آموزش عالی در مناطق محروم است،افزود: برخی از دانشگاههای مادر در برخی از استانهای محروم باید مورد توجه قرار بگیرند زیرا از کیفیت لازم به عنوان یک دانشگاه مادر برخوردار نیستند و اگر سیاست تفویض اختیار به دانشگاهها و ساماندهی موسسات را دنبال کنیم ضرورت دارد که از ظرفیت دانشگاه های مادر استفاده کنیم بنابراین دانشگاههای مادر در استانهای محروم مانند خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و … مورد توجه قرار بگیرند.
سال 94 سال قانونمداری آموزش عالی
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه سال 94 باید سال قانونمداری برای آموزش عالی باشد، اظهار کرد: وزارت علوم به همه موسسات اعلام میکند که تابع قانون باشند.البته این تابعیت به معنای محدودیت و جلوگیری از استقلال نیست بلکه منظور یکپارچهسازی در برنامههای آموزش عالی است.
شریعتی از انعقاد تفاهمنامهای با رییس دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: اکثر رشتههای بدون مجوز دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار گرفتند و تعداد زیادی از آنها تایید شد و در مورد تعداد دیگری از رشتهها که مورد تایید قرار نگرفتند، به دانشگاه آزاد این اختیار داده شد تا رفع نقص کند.
ظرفیت پذیرش برخی از مراکز غیردولتی صفر شد
وی در ادامه از نظارت بر فعالیت مراکز غیردولتی خبر داد و گفت: نتیجه این نظارت این بود که ظرفیت پذیرش برخی از این موسسات صفر شد. همچنین در مورد موسسات دولتی یک موسسه پژوهشی بود که به دلیل عدم رعایت ضوابط مورد برخورد قرار گرفت.
بازتعریف ماموریت کمیته برنامهریزی دانشگاهها
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه از بازتعریف ماموریت کمیته برنامهریزی دانشگاهها خبر داد و گفت: وظیفه عمده این کمیته این بود که روی برنامههای درسی فعالیت کند اما اکنون به این نتیجه رسیدهایم که این وظیفه کفایت نمیکند و باید فعالیتهای جدیتری به آن واگذار شود.
شریعتی ادامه داد: اکنون نزدیک به 80 کمیته تخصصی در رشتهها و گروههای مختلف تعریف شده و 350 استاد فرهیخته با مدرک علمی حداقل دانشیاری و 150 نفر از اساتید در حوزه علوم انسانی و توسط شورای عالی علوم انسانی در این کمیتهها مشغول به فعالیت هستند.
وی در مورد وظایف این کمیتهها، گفت: رصد کردن علم و فناوری، شناسایی چالشهای آموزش، ضرورت دستیابی به راهکارهای اثربخشی علم در جامعه، تلاش برای ارتقای سطح کارآفرینی دانش آموختگان، تنوعبخشی به مدارج تحصیلی، توسعه زمینههای بین رشتهای، چگونگی استفاده از همکاریهای انجمن علمی، تعریف الگوهای جدید برنامهریزی درسی، تعریف دورههای مشترک با خارج از کشور و بومیسازی رشتهها از جمله وظایف این کمیتهها است.
ادامه روند تفویض اختیار به دانشگاهها
معاون آموزشی وزیر علوم از ادامه روند تفویض اختیار به دانشگاهها خبر داد و گفت: تاکنون برنامهریزی درسی و پذیرش دانشجوی دکترا و همچنین زمانبندی ترمها به دانشگاهها تفویض اختیار شده است که این روند ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در بحث شهریه موسسات غیردولتی عدم یکپارچگی وجود دارد، اظهار کرد: در راستای یکپارچهسازی شهریه موسسات غیردولتی آییننامهای تا 10 روز آینده ابلاغ می شود که تکلیف شهریه این موسسات مشخص خواهد شد.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: این آییننامه منحصرا مربوط به شهریه موسسات غیردولتی است و رقم آن با تصویب هیات امنا مشخص میشود.
شریعتی با تاکید بر اینکه کنترل کمی موسسات از سیاستهای وزارت علوم است، اظهار کرد: در همین راستا ظرفیت همه موسسات زیرمجموعه وزارت علوم به غیر از دانشگاه آزاد حداکثر 10 درصد افزایش یافته است و دلیل آن کنترل کیفیت و ماموریتگرایی موسسات است.
وی ادامه داد: در همین راستا بخشنامهای ابلاغ شده که دانشگاهها متناسب با هیات علمی خود ظرفیت پذیرش را اعلام کنند. در مورد دانشگاه آزاد اسلامی هم بر اساس مصوبه شورای گسترش، ظرفیت پذیرش در سال 94 95 در مقطع کارشناسی 60 نفر، کارشناسی ارشد 20 نفر و دکتری هفت نفر است.
معاون آموزشی وزیر علوم در مورد دانشگاه فرهنگیان نیز اظهار کرد: به دانشگاه فرهنگیان هم مجوزهایی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین به دانشگاه پیام نور در مقاطع تحصیلات تکمیلی داده شده است.
شریعتی در مورد بررسی رشتههای دانشگاه آزاد اظهار کرد: 1200 رشته در دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار گرفت که 800 مورد در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد دارای صلاحیت و واجد شرایط اعطای مجوز هستند.
پذیرش سلیقهای دانشجوی دکتری به حداقل میرسد
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفویض اختیار پذیرش دانشجوی دکترا به دانشگاه باعث پذیرش سلیقهای میشود، گفت: با این سیاست جدید پذیرش سلیقه ای به حداقل ممکن میرسد. مسیر پذیرش دانشجو کاملا شفاف شده و شاخصهایی که دانشگاهها باید بر اساس آن دانشجو پذیرش کنند کاملا مشخص است.
تعداد فارغالتحصیلان متناسب با نیاز جامعه نیست
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه در مورد صندلیهای خالی دانشگاهها، گفت: من فکر میکنم به جای عبارت «صندلی خالی» باید از عبارت «صندلی اضافی» استفاده کنیم. متاسفانه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها متناسب نبوده و از آنجایی که دانشگاهها به صورت مازاد دانشجو پذیرش کردهاند با این مشکل روبرو شدهایم. برای مثال در فراخوان اخیر جذب هیات علمی 30 هزار نفر ثبتنام کردند که 70 درصد آنها یعنی حدود 20 هزار نفر دارای مدرک دکترا بودند در حالیکه ظرفیت دانشگاهها حدود پنج هزار نفر است و این نشان میدهد که تعداد فارغالتحصیلانمان متناسب با نیاز جامعه نیست.
آغاز به کار کمیته رسیدگی به مشکلات دانشجویان علوم اقتصادی
وی در ادامه با اشاره به ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی، اظهار کرد: قرار است کمیتهای برای بررسی مشکلات دانشجویان علوم اقتصادی با حضور نمایندگان این دانشجویان، نمایندگان مجلس و نمایندگان وزارت علوم برگزار شود که این کمیته تشکیل شد و دغدغه های دانشجویان در آن مورد بررسی قرار گرفت. من فکر میکنم برخی از این دغدغهها بحق بود و برای رسیدگی به آنها اقدامات لازم انجام شد.
معاون آموزشی وزیر علوم در مورد نقل و انتقال این دانشجویان به دانشگاههای دیگر گفت: به این دانشجویان قول نقل و انتقال به دانشگاههای دیگر داده شده بود که شرط این نقل و انتقال این بود که دانشجو رتبه لازم برای انتقال به دانشگاه دیگر را آورده باشد. من به دانشجویان قول دادم اگر دارای این شرط باشند به آنها کمک کنم البته به غیر از شرط رتبه، موافقت دانشگاه مبدا و دانشگاه مقصد نیز مهم است.
وی افزود: دانشگاه مبدا که دانشگاه خوارزمی بوده همکاریهای لازم را در این زمینه انجام میدهد اما در شرایط کنونی دانشگاههای برتر دانشجو پذیرش نمیکنند و ممکن است در این زمینه موانعی وجود داشته باشد.
منبع:خبرگزاری ایسنا