نام رشته: تربیت بدنی
رشته تربیت بدنی میتواند مورد علاقه برخی دانشآموزان که از توانائی جسمانی و سابقه ورزشی خوبی برخورد دارند، واقع شود و می تواند بعنوان یک انتخاب قرار گیرد. جاذبههای این رشته به کلاس های علمی و ظهور آن ها در کلاس بسیار عملیِ آن است.
سلامت بدن و ورزیدگی آن از بسیاری جهات بر روی سلامت روان اثر می گذارد و ظرفیت انجام کار و تولید افراد جامعه را بالا برده و کیفیت زندگی را بهبود میبخشد.
گرچه مسئله اشتغال فارغالتحصیلان این رشته آنقدر مهم است که باید از شعار دوری نمائیم ولی ما باید به این فرهنگ برسیم که هر جنب و جوش نامش ورزش نیست و حرکات خودسرانه می تواند به انسان آسیب برساند، گرچه در کوتاه مدت متوجه آسیب نشویم.
روش زندگی در جهان بطور کلی تغییر نموده و تحرک و پویایی به ایستایی تبدیل شده است، تغذیه روش نامناسب پیدا کرده و سوخت و ساز بدن دچار نقصان شده و این رویه حتی در کشورهای جهان سوم نیز شکل جدی به خود گرفته پشت میزنشینی، و ساعت های متوالی کار با کامپیوتر و نابودی و آلودگی زیستگاه های طبیعی، انسانها را با تهدید جدی روبرو کرده و ذهن و روحی خسته و درمانده را برای او به ارمغان آورده است حتی سرگرمی ها او نیز کمتر نشانه ای از تحرک و پویایی دارد.
و این در حالی است که موج بیماری کودکان و نوجوانان را نیز در برگرفته و با توجه به این وضعیت است که رشته تربیت بدنی و علوم ورزش اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. تاثیر مثبت فعالیت های بدنی و حرکات ورزشی می تواند آرامش عصبی- روانی انسان را تامین کند، بدن او را تقویت کند و از پیامدهای ویرانگر و زیانبار استرس ها کاسته و جامعه را بسوی اعتدال و شادابی نسبی رهنمون نماید.
دانشجویان این رشته در طی دوران تحصیل با آمادگی جسمانی، آناتومی، روانشناسی عمومی، تغذیه و بهداشت مواد غذایی، فیزیولوژی، تاسیسات و اماکن ورزشی، آزمون های ورزشی آشنا شده و در تمرینات عملی ورزش های فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا شرکت می کنند
بازار کار
کسانی که دوره ی کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی را به پایان می رسانند می توانند علاوه بر تدریس دروس تربیت بدنی در مدارس و مراکز آموزشی، به کار کارشناسی تربیت بدنی در سازمان های دولتی ، فدراسیون های ورزشی و نهادهای انقلابی و هم چنین خدمت در مراکز ورزشی و درمانی جانبازان و معلولین بپردازند.
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
درس های رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس |
1 | آزمایشگاه | 2 | آسیب شناسی ورزشی |
3 | آشنایی با کامپیوتر | 4 | آمادگی جسمانی 1 |
5 | آمادگی جسمانی 2 | 6 | آناتومی انسانی |
7 | اخلاق و تربیت اسلامی 1 و 2 | 8 | اردوهای تربیتی |
9 | اسکی | 10 | اصول و فلسفه آموزش و پرورش |
11 | اصول و فنون مشاوره و راهنمایی | 12 | اصول و مبانی تربیت بدنی |
13 | انقلاب اسلامی و ریشههای آن از قرن سیزدهم | 14 | بدمینتون 1 |
15 | بدمینتونَ 2 | 16 | بسکتبال 1 |
17 | بسکتبال 2 | 18 | بهداشت و ورزش |
19 | تاریخ اسلام | 20 | تاریخ تربیت بدنی |
21 | تربیت بدنی 2 | 22 | تربیت بدنی تطبیقی |
23 | تربیت بدنی در مدارس | 24 | تربیت بدنی و ورزش معلولین |
25 | تغذیه و ورزش | 26 | تمرین دبیری 1 |
27 | تمرین دبیری 2 | 28 | تنیس |
29 | تنیس روی میز 1 | 30 | تنیس روی میز 2 |
31 | تولید و کاربرد مواد آموزشی | 32 | حرکات اصلاحی |
33 | حرکت درمانی | 34 | حرکت شناسی ورزشی |
35 | حقوق ورزشی | 36 | دو و میدانی 1 |
37 | دو و میدانی 2 | 38 | دوچرخه سواری |
39 | رشد و تکامل حرکتی | 40 | روانشناسی تربیتی |
41 | روانشناسی کودکی و نوجوانی | 42 | روشها و فنون تدریس |
43 | ریاضیات پایه و مقدمات آمار | 44 | زبان خارجی 1 |
45 | زبان خارجی 2 | 46 | زیستشناسی |
47 | ژیمناستیک 1 | 48 | ژیمناستیک 2 |
49 | سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی | 50 | سنجش و اندازهگیری |
51 | شطرنج | 52 | شنا 1 |
53 | شنا 2 | 54 | شیرجه |
55 | شی | 56 | علم تمرین |
57 | فارسی 1 | 58 | فارسی 2 |
59 | فوتبال 1 | 60 | فوتبال 2 |
61 | فیزیوتراپی | 62 | فیزیولوژی انسانی |
63 | فیزیولوژی ورزشی 1 | 64 | فیزیولوژی ورزشی 2 |
65 | فیزیک | 66 | مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه |
67 | مبانی روانی و اجتماعی تربیت بدنی | 68 | متون اسلامی |
69 | متون خارجی تخصصی | 70 | مدیریت آموزشی |
71 | مدیریت سازمانهای ورزشی | 72 | مدیریت و طرز اجرای مسابقات |
73 | معارف اسلام | 74 | مقدمات بیومکانیک ورزشی |
75 | نجات غریق | 76 | هاکی |
77 | هندبال 1 | 78 | هندبال 2 |
79 | والیبال 1 | 80 | والیبال 2 |
81 | ورزش تخصصی (اجتماعی) | 82 | ورزش تخصصی (انفرادی) |
83 | ورزشهای بومی و سنتی | 84 | ورزشهای رزمی |
85 | وزنه برداری | 86 | یادگیری حرکتی |
87 | کشتی 1 | 88 | کشتی 2 |
89 | کمکهای اولیه | 90 | کوهنوردی |