رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه «آموزش یک امر تک مولفهای نیست و تنها به محتوای کتابها بازنمیگردد» به پرسشهایی در این خصوص و حجم بالا و محتوای سنگین کتب درسی و تاثیر آن در کیفیت آموزش و نمرات دانشآموزان پاسخ داد.
حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارتباط میان میانگین نسبتا پایین نمرات دانشآموزان با محتوای کتب درسی در پی اعلام هر ساله تحلیل نمرات امتحانات نهایی اظهار کرد: همه ساله در دفاتر تالیف کتب، نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی و کنکور، همواره مورد تحلیل قرار میگیرد.
وی افزود: در این پیمایشها مشخص میکنیم نسبت به کدام عناوین درس و پرسشها ابهام و یا مساله وجود دارد و با بررسی درخصوص برخی محتوای کتب تصمیمگیریهایی انجام میدادیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه تحلیل امتحانات جزء اصول کار برنامهریزی درسی است، گفت: البته اخیرا مرکز سنجش هم این کار را به طور جدی در دستور کار قرار داده و هر جا نقصی باشد، به طور جدی بررسی و اصلاح میکند.
محمدیان افزود: در کل میتوان گفت آموزش تک مولفهای نیست و تنها به محتوای کتاب مربوط نمیشود بلکه برای یک آموزش خوب، معلم هم باید تدریس خوبی داشته باشد، پشتیبانی روحی و روانی دانشآموز خوب باشد و در منزل مشکل نداشته باشد. همچنین دانشآموز باید تغذیه خوبی داشته باشد، زمانبندی کلاس درست باشد و غیره.
معاون پژوهش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حوزه برنامهریزی درسی همکارانم توجه میکنند حتما فاکتورهای مربوط به محتوا را لحاظ کنند، گفت: به عنوان مثال حتی اگر واژگان ثقیلی وجود داشته باشد، برای درک بهتر واژه مناسبی را جایگزین میکنند و یا اگر حجم آن بالا باشد آن را تعدیل میکنند.
محمدیان در واکنش به اینکه اغلب خانوادهها و معلمان درخصوص برخی دروس گلایه دارند که حجم کتب بالاست گفت: این مساله باید بررسی شود. ما برنامه درسی را 36 هفتهای تنظیم میکنیم اما برخی 30 هفتهای اجرا میکنند. ما کلاس را 50 دقیقهای در نظر میگیریم برخی دو زنگ را به هم وصل میکنند و کلاس 35 دقیقهای برگزار میکنند یا برخی عنوان میکنند که کتاب سنگین است. باید دید نسبت به چه چیزی کتاب سنگین است برای معلم یا برای دانشآموز؟.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه کتب درسی به روش فعال طراحی میشوند عنوان کرد: روش فعال به این معناست که معلم و دانشآموز در کلاس درس با یکدیگر گفتوگو کنند. حالا فرض کنید به طور استاندارد اگر قرار باشد در یک زنگ 50 دقیقهای معلم با هر دانشآموز 3 دقیقه گفتوگو کند باید تراکم کلاس 15 دانشآموز باشد حال اگر کلاس 30 نفره باشد آیا میتوان این روش تعاملی را اجرا کرد؟
منبع:خبرگزاری ایسنا