مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: با وجود همه مشکلات، تشکیل هرگونه کلاس خارج از مدرسه و ضوابط فوق برنامه را تایید نمیکنیم.
اسفندیار چهاربند در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به کمکاری برخی معلمان در کلاس درس و ترتیب دادن کلاسهای جبرانی برای همان دروس خارج از ساعات مدرسه و دریافت وجه از اولیا اظهار کرد: کیفیت مدارس تابع چند عامل است. نخست خود دانشآموز است. اینکه ترکیب دانشآموزان به لحاظ بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چگونه باشد، حائز اهمیت است.
وی افزود: دانشآموزان از خانوادهها و فرهنگهای مختلف کنار هم قرار میگیرند و یک جو غالب ایجاد میکنند که هم میتواند مانع کیفیت باشد و هم تسهیلکننده. در برخی مدارس غیرانتفاعی با دانشآموزان مصاحبه میکنند تا بتوانند فاصلهها و تفاوتهای فرهنگی و اقتصادی را تا حد ممکن کم کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه 300 دانشآموز، نماینده 300 خانواده هستند که لزوما باورها، هنجارها و ارزشهای آنها شبیه به هم نیست، گفت: گروه همسالان به شدت از یکدیگر تاثیرپذیرند و وقتی در کلاس کنار هم قرار میگیرند از هم تبعیت میکنند؛ اینکه تلاش میکنیم دانشآموزان در محدودههای جغرافیایی مشخص در مدارس مشغول تحصیل شوند به این دلیل است که بافت محلهها همگون هستند و این بافت در مدرسه هم خود را نشان میدهد. مدرسهای که بافت فرهنگی چندگانه دارد معمولا مشکلاتش بیشتر است.
چهاربند با اشاره به اینکه ثبات و اثربخشی روشهای تربیتی و آموزشی به این تطابق فرهنگی تا حدود زیادی بستگی دارد، گفت: عامل دوم مدیریت مدرسه و نحوه استفاده از ظرفیتهای موجود چون شوراها، انجمنهای اولیا و مربیان و… است. نحوه نظارت مدیر بر کارکرد پرسنل و فرهنگ سازمانی مدرسه تا حدود زیادی بر کیفیت عملکرد مدارس اثرگذارند.
وی افزود: عامل سوم نیز صلاحیتهای عمومی و اختصاصی کادر یک مدرسه است. ما تلاش میکنیم در هر سه حوزه فعالیت و کار را ارتقا دهیم اما باید پذیرفت تهران، کلانشهری است که مبنایی برای مهاجرت ندارد و محلههای ناهمگن شکل گرفتهاند، از سوی دیگر با تراکم دانشآموز و کمبود معلم روبهرو هستیم و بعضا برخی کلاسها با 40 دانشآموز تشکیل میشوند و قطعا در کیفیت دچار مشکل هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه با وجود همه مشکلات تشکیل هرگونه کلاس خارج از مدرسه و ضوابط فوق برنامه را تایید نمیکنیم، گفت: مدیر مدرسه مرجع هدایت و یا مشورت اولیای دانشآموزان است که آیا از کلاسهای فوق برنامه استفاده کنند یا خیر؟.
چهاربند تصریح کرد: اگر تفاوت بین دانشآموزان وجود دارد و نیاز به کلاسهای جبرانی است، ساز و کار آن در آییننامه اجرایی آمده است. شورای معلمان بررسی و عناوینی را که نیاز به کلاس جبرانی دارند پیشنهاد میکنند و مدیر مدرسه در انجمن اولیا و مربیان آن را مطرح و اگر تصویب شد به اداره آموزش و پرورش ارائه میکند و با دریافت مجوز کلاس اقدام به تشکیل کلاس میکنند.
وی تاکید کرد: نباید ساز و کار غیرقانونی برای جبران آموزشها در پیش گرفته شود.
منبع:خبرگزاری ایسنا