فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، با نزدیک شدن به زمان کنکور، کارشناسان این حوزه چند نکته مهم و کلیدی را به دانش آموزان توصیه می‌کنند تا کنکوری‌ها برای موفقیت بهتر بدانند چگونه مطالعه کنند که در ادامه خواهید خواند.
یک کارشناس تغذیه گفت: شیرینی‌ها زود هضم و جذب هستند و در ضمن باعث افت قند خون در هنگام آزمون می‌شود، بنابراین در مصرف آن جدا خودداری کنید.
بزرگمهر در خصوص مصرف چه غذاهایی تاکید کرد:از کربوهیدرات‌ها بدلیل دیر هضم و جذب بودن استفاده کنید تا در هنگام آزمون دچار افت قند خون نشوید.
وی در ادامه افزود: چنانچه تغذیه مناسبی نداشته باشید، نمی‌توانید به خوبی از عهده آزمون برآیید.
بزرگمهر تصریح کرد: از مواد غذایی که باعث تقویت قوای ذهنی شده و در عملکرد سلول‌های عصبی آن موثر است، استفاده نماید. در ضمن ویتامین B مواد غذایی سبوس‌دار، لبنیات، جگر، گوشت (مرغ و ماهی) و موادی که دارای ویتامین C که شامل آن دسته از میوه‌هایی که دارای برگ لیز مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه سبز و مرکبات هستند استفاده شود.
وی در ادامه افزود: لیمو ترش سرشار از ویتامین C است که برای آزمونی همچنین کنکور توصیه می‌شود.
بزرگمهر تاکید کرد: دانش آموزانی که دچار استرس هستند، کم اشتها می‌شوند و نمی‌توانند درست مطالعه کرده و در آزمون با مشکل مواجه خواهند شد.
روانشناس:فشرده خوانی را کنار بگذارید
روانشناس گفت: از خلاصه نویسی استفاده کنید اما از فشرده خوانی پرهیز کنید.
میر طالبی در خصوص نکاتی را که برای آماده شدن آزمون می‌توان رعایت کرد، می‌گوید: در ساعات معینی درس بخوانید، ما بین مطالعه دروس برای خود 10 دقیقه وقت استراحت قرار دهید.
وی ادامه داد: سعی کنید مطالب مطالعه مرتبط و پشت هم نباشد برای مثال وقتی ادبیات می‌خوانید درس مشابه آن عربی نخوانید،بعد از آن ریاضی یا فیزیک مطالعه کنید تا تداخل موضوعی پیدا نکند.
میر طالبی افزود: در فرصت‌های پیش آمده مانند پیاده روی و یا در اتوبوس خلاصه مطالب را مرور کنید و قبل از امتحان وسایل مربوط به آزمون را آماده کنید، مانند مداد یا پاک کن و یا پرگار و یا هر چیزی که برای این آزمون مورد نیاز است، اضطراب را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: یکی دو روز قبل از کنکور به محل آزمون مراجعه کنید تا با محل آن آشنایی پیدا کنید چراکه در کاهش استرس و اضطراب نقش بسزایی دارد، اگرچه دانشگاه‌ها مجوز عبور نمی‌دهند اما همین که با مسیر و محل آن آشنا شوید تاثیر گذار است.
میر طالبی در خصوص چگونگی خواندن دروس می‌گوید: بعد از استراحت دروس ریاضی، فیزیک و شیمی بدلیل استفاده زیاد از حافظه و قبل از استراحت درس‌هایی مانند انگلیسی، ادبیات توصیه می‌شود.
وی در خصوص موارد توصیه شده در هنگام آزمون می‌گوید:در هنگام آزمون سعی کنید قبل از شروع آزمون به مکان مورد نظر برسید که تاثیر بسزایی در کاهش اضطراب دارد و دعا و نیایش کنید چراکه اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد، چند نفس عمیق بکشید مطالبی که جهت راهنمایی آزمون وجود دارد بدقت مطالعه کنید.
وی ادامه داد: سعی کنید سوالات را یکجا نگاه نکنید و وقت زیادی را صرف سوال‌هایی که نمی‌دانید نکنید چراکه ممکن است وقت را از دست بدهید و این امکان وجود دارد که سوالات پایانی آسانتر باشد.
وی افزود: در هنگام امتحان آب و چیزهایی که قند خون را بالا می‌برد استفاده کنید و در دادن برگه عجله نکنید.
وی افزود: زیاد خم نشوید و چند بار بدنتان حالت نرمش دهید و در خانواده مثبت اندیش باشید که اضطراب را پایین و اعتماد به نفس را بالا می‌برد.
مشاور تحصیلی:ساعت استفاده از موبایل و رسانه‌ها را مشخص کنید
مشاور تحصیلی گفت: ساعت خاصی در روز را به استفاده از وسایل ارتباط جمعی و موبایل اختصاص دهید.
محسن حسینی ارسنجانی درخصوص استفاده از وسایل ارتباط جمعی می‌گوید: ساعت‌هایی را اختصاص دهید که خانواده در  جریان باشد برای مثال 9 الی 10 شب و در غیر از آن از موبایل استفاده نکنید چراکه می‌تواند مخرب باشد.
وی افزود: برنامه‌ریزی مدرن و جامع و مخصوصا عملیاتی را دانش آموزان به صورت شخصی تهیه کند و در راستای آن فعالیت‌ کنند چنین برنامه‌ای براساس اطلاعات فردی و نیازهایی که دانش آموزان دارند، است.
وی ادامه داد: روش مطالعه گوناگونی را برای هر درس معین کنید و نقشه‌ای برای مسیر آن از ابتدا تا انتها طرح ریزی و پیاده کنید و از روش‌های مطالعاتی نوعی الگو بدست آورید که بتواند اجرایی شود و در صورت اجرا و رعایت الگو برای دانش آموز نتیجه بخش خواهد بود.
ارسنجانی افزود: دانش آموز باید بداند که در هنگام آزمون برنامه به صورتی باشد که به معدل آنان لطمه نزند زیرا سوابق و بارم بندی در رتبه بندی استانی و کشوری موثر است و دانش آموز باید تصویر سازی ذهنی و تکرار داشته باشد و با کتاب درسی ارتباط برقرار کرد و نمونه سوالات را تهیه و مطالعه کنند که راههای متفاوتی برای بدست آوردن نمونه سوالات وجود دارد و می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: دقت و تمرکز را سر لوحه کار خود قرار دهند و تمرکز لازم را از ابتدای مطالب ارائه شده به دانش آموز در دوران دبیرستان داشته باشد.
وی تاکید کرد: ما از دانش آموزان انتظار داریم چهل و چهار ساعت در طول هفته مطالعه داشته باشند و حافظه خود را از لحاظ کمی و کیفی طبقه بندی کنند. در مطالعه کیفی براساس اطلاعات پایه‌ای که دارند به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که کامل باشد.
وی افزود: درس‌هایی را که تکرار نداشته‌اند به فراموشی سپرده‌اند را بیشتر بخوانند و از روش‌ نوین مثل تقطیع کلمه و جمله و خلاصه سازی و در پاره‌ای از موارد از دانش آموز باید نقشه مفهومی را طی تمرکز از یک جا شروع کند و آن را ختم کند و کامل پیاده کند.
وی تصریح کرد: دانش آموزانی که در طول سال در خدمت مدرسه بودند معمولا اطلاعات پایه‌ای دارند و می‌تواند به خوبی مدیریت زمان کنند این امر استرس را نیز از بین می‌برد.
وی در خصوص خواب کافی هنگام آزمون می‌گوید:خواب به موقع و مفید برای حافظه موثر است که در ایران از یازده شب تا پنج صبح و  در طول روز نیم ساعت است، استفاده کنید و بعد از هر استراحت زمان مناسب برای دروس است که نیاز به تفکر بیشتر دارد مثل ریاضی، زیست و شیمی بهتر است دروسی که نیاز به حافظه دارد مثل ادبیات که اینها را می‌توان در آخر شب بخوانید.
وی ادامه داد: از غذاهایی که در منزل طبخ می‌شود، مصرف کنید زیرا فست فودها باعث خستگی می‌شوند.
وی افزود: در مکان‌هایی که مطالعه می‌کنید نخوابید موبایل و خوراکی‌ها را در مقابل خود قرار ندهید.
در پایان خاطر نشان کرد: کسی که تلاش کرده است نتیجه‌ی آن را می‌بیند، پس نگرانی به خود راه ندهد و از راهنمایی کسانیکه خبره این کار هستند استفاده کنند تا موفق‌تر شوند.
منبع:باشگاه خبرنگاران