فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه یک کشور، جعفر احمدی سه شنبه در نشست خبری خود بمناسبت ششم مرداد روزملی كارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای اظهار داشت: رفع مشکل اشتغال یکی از مهمترین مسایل پیش روی جامعه امروزی ما است به همین جهت ارتقای فرهنگ کارآفرینی ومهارت آموزی دربین مردم باید بیش ازپیش مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از راه های برون رفت از معضل بیکاری، کارآفرینی و افزایش سطح مهارت است که دانشگاه فنی وحرفه ای به سهم خود این مهم را محقق کرده و مسئولان نیز باید به امرآموزش های فنی وحرفه ای بیشتر توجه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشجویان مهارتی نیروی محركه توسعه پایدار هستند، افزود: روز ملی كارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای روز به حركت در آوردن ثروت و سرمایه های ملی اعم از نیروهای انسانی و جوانان كشور است چرا که تحولات و دگرگونی نظام اجتماعی و اقتصادی عصر حاضر ریشه در پیشرفت و تغییرات بوجود آمده در علم و تكنولوژی دارد و از این رو تضمین حیات و بقاء كشورها نیازمند نوآوری، ابداع و خلق محصولات و خدمات جدید است.

احمدی تصریح کرد: چنین امری محقق نخواهد شد مگر توسط افراد ماهر كه بتوانند با ایجاد تحول در سازمان ها یا تاسیس شركت های نو این امر را مسیر سازند و از این افراد که به عنوان كارآفرین یاد می‌ شود، در دانشگاه فنی و حرفه ای كم نیستند كه پس از فارغ التحصیل شدن یا وارد بازار كار شدند و یا خود به عنوان كارآفرین تعدادی از افراد را مشغول به كار كردند.

وی در ادامه گفت: تربیت نیروی های انسانی مجهز به مهارت كه قادر باشند علم و دانش را به كالا و خدمات قابل عرضه در اقتصاد ملی كشور تبدیل كند، از یك سو و تربیت افراد  خلاق و كارآفرین كه بتوانند با ایجاد  ارزش  افزوده  و  تولید  ثروت، فرصت  های  شغلی  پایداری  برای  دیگران  ایجاد  كند، ار سوی دیگر به عنوان یكی از استراتژی های موثر در فرآیند توسعه در روند جهانی به شمار می رود.

فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار كار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه یک کشور به محوریت آذربایجان شرقی ادامه داد: فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار كار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال بوده و با توجه به ظرفیت های مناسب آموزشی در سطح كشور این معضل باید با كمك فنی و حرفه ای برطرف شود که  حمایت مسوولان از دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند در بالفعل کردن پتانسیل های موجود در این مجموعه موثر واقع شود.

وی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در این راستا افزود: در این میان آموزش هایی كه زمینه تقویت و رشد قابلیت های انسانی را به خوبی فراهم می كند، آموزش های فنی و حرفه ای است و از این رو ضرورت سرمایه گذاری در زمینه آموزش  برای  توسعه  قابلیت  های  انسانی  و  افزایش  سطح  مهارت های  حرفه  ای امری  اجتناب ناپذیر است و دانشگاه فنی و حرفه ای یكی از مراكزی است كه  با آموزش های نظری و عملی همسو با  نیازهای  بازار  این شرایط را برای دانشجویان  فراهم  كرده که امكان  بیشتری  برای  جذب  در  فعالیت های  اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.

دانشگاه  فنی و حرفه ای مجموعه ای مهارتی و متفاوت با دیگر دانشگاه هاست

احمدی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای این دانشگاه ۱۷۳ مركز دارد كه دو سوم دانشجویان آن پسران و یك سوم آن دانشجویان دختر هستند، اضافه کرد: این دانشگاه ۹۰ رشته كاردانی، ۴۴ رشته كارشناسی ناپیوسته و هفت رشته كارشناسی پیوسته دارد و اعتقاد بر این اصل که دانشگاه های فنی و حرفه ای نباید مانند دانشگاه های دیگر كار كنند بلكه باید مهارت محور و تقاضا محور وكارآفرین باشد، از ارکان فعالیت دانشگاه فنی و حرفه ای می باشد.

 وی ورودی های كاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای را فقط هنرستانی عنوان كرد و گفت: فقط دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند دانشجوی هنرستانی را جذب كند اما متاسفانه از سه سال گذشته دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد با یك سری ترفندهایی مجوز برای جذب دانشجویان هنرستانی را نیز دریافت كردند كه این مشكل حقوقی و قانونی داشت.

 بیش از ۷۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار كار می شوند

این مقام مسئول در حوزه آموزشی آذربایجان شرقی تصریح کرد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار كار می شوند و طرح سرباز تكنسین نیز در دستور كار دانشگاه فنی و حرفه ای دارد که بر اساس این طرح برای اینكه از ادامه تحصیل دانشجویان بدون تجربه كار صنعتی جلوگیری شود، این دانشگاه رایزنی هایی را با سازمان نظام وظیفه آغاز كرده تا به موجب آن دانشجویان فنی دو سال تحصیل كرده و پس از فارغ التحصیلی در صورتی كه در صنعت شاغل شوند، دو سال خدمت آنها در مراكز صنعتی به عنوان دوره سربازی آنها محسوب شود و فقط آموزش نظامی را در تابستان طی كنند.

 راه اندازی رشته های جدید هوافضا و نانو 

وی از انعقاد تفاهم نامه های متعددی با دانشگاه های مادر سراسر كشور خبر داد و گفت: این دانشگاه در خصوص برگزاری دوره های آزاد، تفاهم نامه های متعددی با دانشگاه های مادر سراسر كشور منعقد كرده و به زودی تغییر سر فصل دروس برای ارتقا دانشگاه و راه اندازی رشته های جدیدی مانند هوافضا و نانو صورت گرفته و تعدادی از رشته های منسوخ شده را نیزحذف خواهد كرد.

رییس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: قرار است این دانشگاه در راستای ارتقای این مركز، كارشناسی رشته های مهندسی را به صورت فنی و حرفه ای ایجاد كند زیرا فناوری ها به اندازه ای ارتقا پیدا كرده و تربیت تكنسین جوابگوی اینگونه نیازها نیست پس باید مهندسان برای كار با فناوری های نو تربیت شوند در همین راستا برنامه ریزی و پیگیری در جهت انعكاس اهداف بلند مدت دانشگاه برای تعامل با دولت و بخصوص معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری جهت نگاه ویژه برای این دانشگاه در برنامه ششم توسعه در دستور كار ستاد قرار گرفته است.

 شهید «تهرانی مقدم» نمونه بارز وافتخار دانشگاه فنی وحرفه ای

احمدی در پایان یادآور شد: ممکن است دانشجویان این دانشگاه مقالات آی اس آی نداشته باشند و مدرك تحصیلی شان در نهایت لیسانس باشد، اما كارهایی انجام می دهند كه باعث افتخار كشور است و پروژه های عظیمی اجرا شده كه اگر آنها را دنبال كنید به این نتیجه می رسیم كه افراد اصلی اجرای آنها از دل انستیتوهای فنی و حرفه ای برخاسته اند و نمونه این امر «شهید تهرانی مقدم» مغز متفكر سیستم های نظامی است كه نابغه و تربیت یافته همین مدرسان فنی و حرفه ای بود.

منبع:خبرگزاری مهر