فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

رئیس بنیاد نخبگان ایلام گفت: حرکت به ‌سوی اقتصاد غیرنفتی برای رهایی از فرهنگ و اقتصاد نفتی باید به گفتمان اصلی متولیان امر بخصوص دانشگاه‌ها تبدیل شود.

به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی بنیاد نخبگان استان ایلام؛ بنیاد نخبگان و جهاد دانشگاهی استان ایلام برای برنامه‌ریزی و همکاری در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فن‌آوری و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای به‌منظور مشاوره، نظارت و پایش در پروژه‌های فن‌آورانه و کاربردی کردن آن‌ها با به کارگیری امکانات، تسهیلات و خدمات طرفین در جهت نیل به اهداف مشترک تفاهم ‌نامه‌ی همکاری امضا کردند.

در ابتدای جلسه رضا خانی رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام ضمن تقدیر از مجموعه جهاد دانشگاهی گفت: استان ایلام نیازمند توسعه است و بدین منظور به نیروی انسانی متخصص و کارآمد نیاز دارد، جهاد دانشگاهی در مسیر تربیت نیروی ماهر و متخصص در راستای تولید علم از ثروت اقدامات ارزنده ای انجام داده است.

وی با اشاره به‌ ضرورت تغییر نگرش به اقتصاد، تولید و ثروت ملی تأکید کرد: حرکت به ‌سوی اقتصاد غیرنفتی و دانش بنیان برای رهایی از فرهنگ و اقتصاد نفتی باید به گفتمان اصلی مدیران و متولیان امر به خصوص دانشگاه ها تبدیل شود.

رئیس بنیاد نخبگان ایلام خاطرنشان کرد: اقتصاد نفتی و دولتی همان‌طور که تاکنون هزینه‌های سنگینی را به دوش ملت و دولت ایران نهاده است در آینده نیز می‌تواند بر ناپایداری و شکننده بودن اقتصاد ایران تاثیرگذار باشد. لذا توجه به سرمایه انسانی، فکر، اندیشه، خرد و نوآوری و اتکا به دانش و کار و کارآفرینی باید به تفکر، گفتمان و کنش اجتماعی و اقتصادی مردم خصوصاً مسئولین و صاحبان کار و دانش تبدیل شود.

خانی در خصوص سایر برنامه‌ های بنیاد در جهت نهادینه کردن گفتمان دانش ‌بنیان افزود: برگزاری نشست‌های هم ‌اندیشی نخبگان، مستعدان و سرآمدان با مسئولان، مدیران اجرایی و مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری، انعقاد تفاهم ‌نامه همکاری با مراکز علمی و پژوهشی خصوصاً دانشگاه‌ ها، پارک علم و فناوری، برگزاری کارگاه‌ های آموزشی، بازدید از مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی، ساماندهی و گردآوری بانک اطلاعاتی سرآمدان استانی از برنامه‌های اجرایی در این زمینه است.

وی به اقدامات صورت گرفته در این خصوص اشاره و یادآوری کرد: مکاتبات متعددی در سه ماه اخیر با دستگاه‌ های اجرایی بخصوصا دستگاه ‌های مرتبط با توسعه زیرساخت ‌های استان، صاحبان کار و اندیشه و غیره در جهت هم‌اندیشی و تعیین اولویت‌های توسعه استان صورت گرفته است و انعقاد تفاهم نامه همکاری بنیاد نخبگان با جهاد دانشگاهی در سال جدید در همین راستا است.

ذبیح الله مهری پور، رئیس جهاد دانشگاهی و مرکز رشد گياهان دارويي و محصولات كشاورزی ایلام نیز ضمن خیر مقدم به رئیس و کارکنان بنیاد نخبگان استان ایلام، افزود: بنیاد ملی نخبگان رسالت بزرگی در جهت شناسایی، جذب و هدایت نخبگان در حوزه توسعه نخبگان دارد و نخبگان موتور محرکه توسعه در حوزه های فنی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند که لازم است به نخبگان در جامعه بها داده شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به نیاز کشور به مقوله تجاری سازی علم و دانش در کشور افزود: جهاد دانشگاهی در نظر دارد با بنیاد نخبگان استان برای تجاری سازی ایده ها و حمایت از تشکیل شرکت های دانش بنیان همکاری بیشتری داشته باشد.

 

وی در خصوص مرکز رشد و مرکز تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی بیان داشت: برای راه اندازی این مرکز از نیروی انسانی سرآمد و متخصص استفاده شده و در ادامه راه نیز به همکاری نخبگان و متخصصان نیازمند است.

رئیس مرکز رشد گياهان دارويي و محصولات كشاورزی ایلام با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در معاونت‌های فرهنگی، آموزش، پژوهش و تجاری‌سازی و ضرورت استفاده از ایده‌های نو، گفت: رسالت بنیاد نخبگان و جهاد دانشگاهی جدای از هم نیست و امیدواریم در سالی که به نام «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» نام‌گذاری شده است، بتوانیم همدلانه ایده ‌های مختلف را در راه توسعه استان به‌کار گیریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو