فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

طی مراسمی در همایش مروری بر میراث هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران، با حضور سرپرست دانشگاه تهران، وزیر راه و شهرسازی و حجت‌الاسلام احمدی عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی از تمبر میراث 8 دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی ایسنا، حجت‌الاسلام احمد احمدی عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی در این همایش اظهار کرد: علم باید اصل را به دست بیاورد که تحقق این امر جز با استفاده از علم حضوری ممکن نیست.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر استدلال بر علم حضوری متکی نشود، پایه‌ای ندارد، گفت: تمام مباحثی که در مکاتب فلسفی غربی مطرح شده، از این نکته غافل شده‌اند، اما فعالان حوزه علوم اجتماعی و به خصوص جامعه‌شناسی باز هم فلسفه علمی که از سوی غربی‌ها ارائه شده است را پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جامعه‌شناسی در مراحل بعد از فلسفه علم قرار دارد، گفت: کسی که می‌خواهد در حوزه جامعه‌شناسی متخصص شود، باید به فلسفه علم نیز ورود پیدا کند.

احمدی با تاکید بر اینکه انسان یک حیوان متافیزیکی است، عنوان کرد: انسان نمی‌تواند خود را از ماوراءالطبیعه جدا کند. همانطور که آگوس کنت بنیانگذار پوزیتیویسم هم دین انسانیت را تاسیس کرد بنابراین ریشه تمام علوم در علم حضوری است و این امری تردیدناپذیر است.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: آنچه که ما از دانشگاه تهران انتظار داریم، این است که اقتضائات جامعه دینی را مورد بررسی قرار دهد. برای مثال جامعه‌ای که مردمش به آخرت و جهان بعد از مرگ اعتقاد دارند، باید در علم جامعه‌شناسی و تحلیل‌هایش مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: اگر قرار است جامعه شناسی اسلامی داشته باشیم، دیگر نباید به مواردی مثل ماده، تجربه و نظریات پوپر توجه کنیم بلکه باید مثل ابن خلدون جامعه را مورد مشاهده قرار داده و بررسی کنیم.

به گزارش ایسنا، این همایش با حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر نیلی سرپرست دانشگاه تهران و جمعی از اساتید برتر حوزه علوم اجتماعی، جمعیت‌شناسی و علوم ارتباطات برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا