فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

سردرِ تاریخی دانشگاه تهران، که معروف‌ترین نماد آموزش عالی کشور است، پس از حدود 45 سال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

دکترسید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس دانشگاهی ایسنا، با اعلام این خبر گفت: طرح مرمت و بازسازی سردرِ تاریخی دانشگاه تهران، به عنوان نماد آموزش عالی کشور، یکی از برنامه‌های گرامیداشت هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران بود و در دستور کار ستاد قرار گرفت که پس از بررسی‌های فنی، از روزهای پایانی سال 93، مرمت این اثر تاریخی با حمایت شهردار تهران عملیاتی شد و پس از حدود سه ماه فعالیت، در ابتدای خردادماه 1394به پایان رسید.

رئیس ستاد گرامیداشت هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران افزود: سردرِ دانشگاه تهران، بر اساس اسناد موجود، از سال ساخت یعنی 1346 یا 1347 تاکنون مورد مرمت وبازسازی قرار نگرفته بود و به همین دلیل، وضعیت ظاهری آن اندک اندک شرایط نامناسبی پیدا کرده بود و ضرورت بازسازی آن، از چندین سال قبل در دستور کار قرار گرفته بود.

وی افزود: با توجه به این موضوع و اهمیت حفظ شایسته و لزوم مرمت این اثر، بازسازی آن انجام و هم اکنون این اثر تاریخی، به شمایل اولیه خود بازگشته است.

دکتر خضری بر اهمیت بازسازی این اثر از دو جهت تأکید کرد و گفت: نخست اهمیت و ارزش این اثر به لحاظ تاریخی، که چون یک اثر ثبت شده تاریخی است، وظیفه دانشگاه حفظ و نگهداری شایسته آن درجهت حفاظت از میراث تاریخی کشور است و دوم اینکه این سردر، محل تردد و ورود و خروج دانشجویان، استادان و میهمانان داخلی و خارجی است از این رو باید سالم و دارای کیفیت ظاهری و بصری و فنی مناسب باشد.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، در پایان تاکید کرد: علاوه بر بازسازی این سردر، موضوع نورپردازی مناسب ورودی دانشگاه نیز در اسفند 1393توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام شده است که این کار نیز در جهت بهبود فضای بصری ورودی دانشگاه صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، سردرِ تاریخی دانشگاه تهران، بر اساس طرحی از کورش فرزامی دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا، در سال 1346 ساخته شده و در سال 1348 پرده برداری شده است. این سردر که اجرای آن را نیز شرکتی ایرانی به نام ” آرمه ” بر عهده داشته است، به صورت بتن مسلح عریان (بتن آرمه اکسپوز) اجرا شده و در آن نمادهایی از دو بال یک پرنده خیالی آمده که تمثیلی از علم و دین یا علم و ایمان است. البته عده‌ای نیز طرح آن را به عنوان نماد کتابی باز تفسیر نموده‌اند.

این اثر که مشهورترین اثر معماری آموزش عالی کشور است و تصویر آن سال‌ها زینت بخش اسکناس پانصدریالی نقش بسته بود، قرار است بر اسکناس‌های پنجاه‌هزار ریالی شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا