فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

شرایط تحصیل در آلمان | چگونه در آلمان تحصیل کنیم | هزینه های زندگی و تحصیلی در المان | دانستنیهای تحصیل در آلمان | مدارک مورد نیاز اقامت تحصیلی در آلمان


آلمان کشوری است که از نظر شرایط تحصیلی در ردیف بالایی قرار دارد، به طوری که بسیاری از افرادی که علاقمند تحصیل در خارج از کشور هستند معمولا آلمان را برای تحصیل انتخاب می کنند تحصیل رایگان در کشور آلمان و شرایط تحصیل در آلمان از مهم ترین دلایلی است که موجب جذب افراد جهت ادامه ی تحصیل می شود.

شرایط گرفتن ویزای تحصیلی آلمان:

برای کسانی که می خواهند تحصیل در آلمان داشته باشند ابتدا باید از دانشگاهی که می خواهند در آن تحصیل کنند پذیرش داشته باشند . و برای اینکه بتوانند وارد کشور آلمان شوند باید ویزای تحصیلی آلمان اخذ نمایند که ممکن است چند ماه فرآیند آن طول بکشد . که این ویزای تحصیلی ۲ سال اعتبار دارد که پس از دو سال نیز قابل تمدید می باشد .

البته علاوه بر اینکه ویزای تحصیلی آلمان مورد نیاز است پس از ورود به کشور آلمان شما باید برای اخذ مجوز اقامت نیز درخواست نمایید. با ویزای تحصیلی آلمان شخص ۳ ماه زمان دارد که در دانشگاه مورد نظر ثبت نام نماید و چنانچه به زمان بیشتری لازم بود این ویزا برای مدت ۳ماه دیگر قابل تمدید می باشد.


مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی:

برای تحصیل در آلمان و درخواست ویزای تحصیلی کشور آلمان مدارکی لازم است که به آنها اشاره خواهد شد ، از مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی لازم است می توان به :

  • تکمیل فرم درخواست ویزا پاسپورت و عکس ، مدرکی که نشان دهد فرد در دانشگاه آلمان پذیرفته شده است.
  • مدرک تحصیلی، مدرکی که نشان دهنده مهارت زبان آلمانی شخص باشد و یا اینکه نشان دهد شخص قصد شرکت در دوره های زبان در کشور آلمان را دارد (چنانچه در آلمان تحصیل می نماید)
  • مدرکی که نشان دهد شخص پول کافی برای تامین هزینه های خود در آلمان را دارد که حدود ۱۰٫۰۰۰یورو در سال می باشد که این پول را در حسابی مشخص واریز کرده و تا زمانی که به آلمان برسد حق برداشت آن را نخواهد داشت و در کنار آن باید گردش حساب نیز داشته باشد و
  • بیمه سلامت
  • تاییدیه از صحت تمام مدارک فوق الذکر اشاره نمود .


شرایط اعزام به آلمان و تحصیل رایگان:

برای کسانی که می خواهند در کشور آلمان تحصیل نمایند ابتدا باید از دانشگاهی که می خواهند در آن تحصیل کنند پذیرش داشته باشند . و برای اینکه بتوانند وارد کشور آلمان شوند باید ویزای تحصیلی اخذ نمایند که ممکن است چند ماه فرآیند آن طول بکشد .

که این ویزای تحصیلی ۲ سال اعتبار دارد که پس از دو سال نیز قابل تمدید می باشد. اگر شما قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان را داشته باشید هزینه های بسیار کمی را متقبل خواهید شد. دولت آلمان به دلیل ظرفیت های زیاد پذیرش دانشجو و موقعیت های فراوان شغلی امکان تحصیل رایگان برای دانشجو های بومی و غیر بومی را فراهم کرده است.

بنابراین اکثر دانشگاه ها در آلمان که به زبان المانی ارائه می شوند رایگان هستند اما آن دسته از دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی هستند هزینه های کمی را از دانشجویان دریافت می کند.


آیا در آلمان میتوانیم روی کار دانشجویی حساب کنم؟

خوشبختانه کار دانشجویی در آلمان بسیار امر جا افتاده ای است و بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند به دانشجویان کار بدهند. اگر سطح زبان آلمانی شما حداقل B1 باشد، پیدا کردن کار دانشجویی راحت خواهد بود.


مهمترین شرایط تحصیل در آلمان :

شایان ذکر است که برای تحصیل در کشور آلمان همانند هر کشور دیگری شما می بایست چندین شرط را رعایت نمایید. برای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان فرد باید علاوه بر مدرک ۱۲ ساله و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات، مدرک زبان نیز داشته باشد. در صورتی که دانشجوی دانشگاه آزاد باشید باید ۲۵ واحد را بگذرانید.

برای این مقطع سن شما می بایست زیر ۲۴ سال باشد. برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس نیز نیازمند مدرک زبان بی ۲، مدرک لیسانس و سن زیر ۳۰ سال می باشید. تحصیل در مقطع دکترای آلمان نیازمند مدرک فوق لیسانس و مدرک زبان است که در این مقطع شما می توانید طبق شرایطی بورسیه کسب نمایید.

دسته بندی دانشگاه های آلمان:

۱- دانشگاه های سنتی آلمان:

تحصیل در آلمان و دانشگاه های آلمان بطور سنتی رشته هایی همچون حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، انسانی و … تدریس می شود و در پایان دوره یکی از مدارک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا اعطا می شود.

۲- دانشگاه های آموزش عالی حرفه ای Fachhochschule

دانشگاه های آموزش عالی حرفه ای Fachhochschule در صورتیکه تحصیلات عملی مهمتر از تحصیلات نظری برای دانشجو باشد، دانشجو می تواند در دانشگاههای حرفه ای تحصیل کند.

مزایای این دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دیگر در این است که دوره ها کوتاهتر است و محتوای درسی از قبل مشخص شده است.

همچنین بیشتر جنبه کاربردی تحصیلات در این نوع دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته.

۳- دانشگاه های هنر، فیلم و موسیقی:

دانشگاه های آموزش عالی حرفه ای Fachhochschule در صورتیکه تحصیلات عملی مهمتر از تحصیلات نظری برای دانشجو باشد، دانشجو می تواند در دانشگاههای حرفه ای تحصیل کند.

مزایای این دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دیگر در این است که دوره ها کوتاهتر است و محتوای درسی از قبل مشخص شده است.

همچنین بیشتر جنبه کاربردی تحصیلات در این نوع دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته.

دانشگاه های هنر، فیلم و موسیقی در آلمان درصورتیکه علاقه مند به رشته های هنری باشید می توانید در این دانشگاه ها تحصیل کنید.

بیش از ۵۶ دانشگاه هنر رشته های هنری از جمله فیلم، موسیقی، طراحی صنعتی، مد و سایر رشته های هنری را به دانشجویان ارائه می کند.

برای پذیرش از این نوع دانشگاه ها در آلمان معمولا دانشجو باید نمونه کارهای خود را برای دانشگاه بفرستد و پس از قبولی اولیه وی باید در یک مصاحبه حضوری شرکت نماید.


متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی:

۱- دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی
۲- قبولی در دانشگاه سراسری
۳- گذراندن دوره زبان آلمانی‌ و یا انگلیسی و اخذ مدرک آن (در صورتیکه رشته تحصیلی‌ به زبان آلمانی‌ باشد)
۴- قبولی در امتحان ورودی دانشگاه و احتمالا گذراندن یکسال کالج در آلمان

نکته: منظور از قبولی در دانشگاه سراسری تنها قبولی در مقطع لیسانس روزانه و یا شبانه است و مقطع کاردانی و یا دانشگاه های غیر انتفاعی، فنی حرفه ای و … مورد قبول نمی باشد.

از دیگر دلایلی که دانشجویان این کشور را انتخاب می کنند می توان به کیفیت آموزش و بازار کار مناسب در آلمان اشاره کرد.زبان تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان هم زبان آلمانی و هم زبان انگلیسی است. بر این اساس دانشجو باید یا مدرک آیلتس ۶ به بالا و یا مدرک زبان آلمانی B1 به بالا داشته باشد.


شرایط تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس:

داشتن معدل ۱۵ به بالا در لیسانس برای رشته هایی است که به زبان انگلیسی ارایه میشوند و معدل ۱۳ به بالا در لیسانس برای رشته هایی است که به زبان آلمانی ارایه میشوند.به جرات می توان گفت که آلمان یک از قوی ترین اقتصادهای جهان در میان کشور های اتحادیه اروپا است و تحصیلات رایگان آلمان روشی مطمئن جهت ورود به اروپا می باشد.


بازار کار آلمان:

از بهترین بسترهای کار در دنیاست به طوری که در سال جاری نرخ بیکاری آلمان کمترین نرخ بیکاری را در کل دنیا داشته و در حدود ۳٫۲ درصد بوده و با نرمال ترین نرخ تورم در حدود ۲ درصد جزو امن ترین و بهترین کشورهای دنیا برای زندگی و کار شناخته میشود. آلمان جزو معدود کشورهایی است که هنوز تحصیلات در بیشتر استان ها و دانشگاههای دولتی آن رایگان بوده و بهترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی در دنیا شناخته می شود.

به طور یکه بیشتر متقاضیان تحصیل در آلمان از کشورهای پیشرفته دنیا می باشند، و اگر شما تجربه تحصیل در دانشگاههای آلمان را داشته باشید به تنوع متقاضیان بین المللی متعدد از کشورهای مختلف دنیا پی خواهید برد.


هزینه‌ های زندگی در کشور آلمان:

در حالی که برای بسیاری از دانشجویان امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد، نمی‌توان از مخارج زندگی در این کشور چشم پوشید. هزینه زندگی در برخی مناطق آلمان گران‌تر از سایر مناطق است؛ مونیخ، برای مثال، با هزینه‌های زندگی به‌طور متوسط ​​۱۰،۸۰۰ € (~ آمریکا ۱۱،۶۴۵ $) در سال، گران‌ترین شهر آلمان برای زندگی است. در مقایسه، به‌طور متوسط ​هزینه‌های سالانه زندگی در آلمان حدود € ۹۶۰۰ (~ آمریکا ۱۰،۳۵۰ $) است.

اجاره مسکن بزرگ‌ترین هزینه ماهانه شما خواهد بود. هر چند اگر در یک آپارتمان اشتراکی زندگی کنید، هزینه‌ها پایین‌تر خواهد آمد. در این صورت اجاره در هر ماه به طور متوسط ​​€ ۲۹۸ یا ۳۲۰ $  و اقامت در یک پانسیون دانشجویی € ۲۴۰ / یا ۲۶۰ $ در هر ماه است.

بر اساس گزارش موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) سایر هزینه‌های زندگی به شرح زیر است:

  • € ۱۶۵ (۱۸۰ $)، مواد غذایی
  • € ۵۲ (۵۶ $) برای لباس
  • € ۸۲ ( ۹۰ $) برای حمل و نقل
  • € ۳۳ (۳۶ $) برای تلفن، اینترنت و تلویزیون
  • € ۳۰ (۳۳ $) برای کار / لوازم مورد نیاز تحصیل
  • € ۶۸ (۷۳ $) برای مخارج مربوط به سرگرمی‌های اوقات فراغت


آیا می‌توان با داشتن پذیرش از کالج دانشگاه آلمان اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کرد؟

بله، قطعا می‌توان در صورت داشتن پذیرش از یک کالج، ویزای تحصیلی از سفارت آلمان درخواست کرد. در این مورد باید کالج و موسسه زبان از یکدیگر تفکیک شوند. کالج ها مراکزی هستند که به صورت مستقیم توسط دانشگاه‌های دولتی آلمان اداره می‌شوند و در واقع جزئی از دانشگاه‌ها هستند و هدف این مراکز آماده ساختن متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس می‌باشد، به صورتی که با ارایه دو ترم تحصیلی به آماده کردن دانشجو از نظر زبان آلمانی و همچنین یک سری دروس پایه و مربوط به رشته مورد نظر در دانشگاه می‌پردازد.

با توجه به اینکه این مراکز کاملا معتبر هستند و بخشی از دانشگاه می‌باشند، در صورت داشتن پذیرش از هر کدام از کالج‌ها، متقاضی میتواند درخواست ویزای تحصیلی کند و اگر سایر مدارک را هم به سفارت تحویل داده باشد، مشکلی از بابت دریافت ویزا نخواهد داشت.

اما موسسات زبان آلمانی که اکثرا مراکزی خصوصی هستند، مستقل از دانشگاه‌ها و صرفا ارایه دهنده دوره‌های زبان آلمانی هستند که حتی اگر متقاضی موفق به اخذ پذیرش از آنها شود، درخواست ویزای تحصیلی وی توسط سفارت آلمان رد خواهد شد.


حداقل سطح زبان آلمانی باید چقدر باشد؟

برای رشته های آلمانی زبان داشتن حداقل سطح B1 الزامیست و برای رشته های انگلیسی با توجه به نمره درخواستی باید مدرک ارائه شود. همچنین برای دریافت پذیرش از رشته هایی که به زبان انگلیسی ارایه می‌شوند، ارایه مدرک آیلتس با نمره ۶ به بالا الزامیست.


شهریه تحصیل در دانشگاه آلمان چقدر هست؟

دانشگاه هایی که ویزا موندیال از آنها برای متقاضیان خود پذیرش میگیرد، علاوه بر اینکه دانشگاه های معتبر آلمان هستند و توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نیز معتبر شناخته شده اند، هیچ گونه شهریه ای از دانشجو نمیگرند و در واقع تحصیل در این دانشگاه ها کاملا رایگان است.

تنها هزینه ای که این دانشگاه ها از دانشجو میگیرند، به ازای هر ترم ۳۰۰ یورو میباشد که در ازای این مبلغ یک کارت عبور و مرور رایگان به دانشجو داده میشود تا توسط آن بتواند در شهر محل تحصیل خود و همچنین شهرهای اطراف، به صورت کاملا رایگان عبور و مرور کند.


با کار کردن میتونم چقدر از شهریه دانشگاه را پوشش بدم؟

حداقل در آمد در آلمان به ازای هر ساعت ۸٫۵ یورو میباشد و دانشجو اجازه دارد در هر هفته ۲۰ ساعت کار کند و با توجه به اینکه مخارج یک زندگی خوب دانشجویی در ماه ۶۵۰ یورو میشود، میتوان ادعا کرد که از طریق کار در کنار تحصیل میتوان ۹۵ الی ۱۰۰ درصد کل مخارج زندگی را تامین کرد.

البته بسیاری از کارها هستند که به ازای ساعت، بیشتر از ۸٫۵ یورو میپردازند که بدیهی است در این شرایط درآمد دانشجو بیشتر هم میشود.


همچنین برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به بخش تحصیل در آلمان مراجعه فرمایید


 

اگر قصد مهاجرت دارید ما به شما کمک می کنیم:

برای اطلاعات بیشتر جهت تحصیل در آلمان اعم از شرایط لازم ، نحوه اخذ ویزا و سایر موارد دیگر می توانید با شماره ۰۹۱۲۸۵۰۱۰۲۹ تماس حاصل نمایید. <br>مشاوره اولیه کاملا رایگان می باشد