فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

‌دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور اراک گفت: طرح تیپ‌بندی دانشگاه‌ها می‌تواند گام مهمی در جهت تخصصی شدن دانشگاه‌ها و ایجاد رقابت بین آنها باشد.

دکتر مصطفی یوسفی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – در رابطه با طرح تیپ‌بندی دانشگاه‌ها که توسط وزیر علوم مطرح شده است، گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه دانشگاهی وجود دارد این است که دانشگاه‌های سطح کشور تخصصی نیستند و همه این مراکز آموزشی به صورت جنرال و عمومی عمل می‌کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور مرکز اراک تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها در همه رشته‌ها دانشجو می‌پذیرند و نتیجه آن خروجی چندمیلیونی دانشجویانی است که می‌خواهند جذب بازار کار شوند، اما این فارغ‌التحصیلان با مسائلی روبرو می‌شوند از قبیل اینکه آیا کارآفرین یا درآمدزا هستند و آیا با نوع تحصیلاتی که داشته‌اند قادر به حل مشکلات هستند یا خیر.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه‌ها علاوه بر ظاهر عملکردی مناسب باید دارای محتوای مناسب بوده و تخصصی شوند. نباید دانشگاه‌های موجود در یک شهر همه همانند یکدیگر عمل کنند و یک وظیفه را انجام دهند چراکه خروجی سیستم آموزشی پایین می آید.

معاون دانشگاه صنعتی اراک، گفت: برخی از دانشگاه‌ها چوب اسم‌شان را می‌خورند در صورتی که از درون دارای محتوای مناسبی هستند.

یوسفی‌راد تأکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که دانشجوی فارغ‌التحصیل شده دست‌پرورده‌ی کدام استاد است نه دست‌پرورده‌ی کدام دانشگاه. برجسته بودن استاد و نه دانشگاه در ارزیابی‌های فارغ التحصیلان مهم‌تر از این است که آنها در کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

وی با مثبت ارزیابی کردن این طرح و تاکید بر عدم بررسی ستادی این طرح، ادامه داد: بهتر است در اجرایی کردن این طرح نظرات دست اندرکاران اخذ شده و با همه مشورت شود، همچنین خوب است که برای رتبه‌بندی سقف درنظر گرفته شود چراکه دانشگاه‌ها دارای سطوح مختلف توسعه یافته، درحال توسعه و در حال تبدیل از آموزشگاه به دانشگاه هستند.

یوسفی‌راد با بیان اینکه این قبیل مسائل باید در محاسبات به عنوان شاخص در نظر گرفته شوند تأکید کرد: اگر نظرات دانشگاه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها در خصوص این طرح مورد استفاده قرار نگیرد، دچار مشکل خواهیم شد.

منبع:خبرگزاری ایسنا