مجموعه کتابداری و اطلاع رسانی کد (1119 ) |
مقدمه
کتابخانه از ديرباز به عنوان کانون گردآوري منابع مکتوب فرهنگي، علمي و فني و اشاعه اطلاعات سازمان يافته آنها در ميان گروههاي مختلف استفاده کننده شناخته شده است. پيشرفتهاي سريع جوامع انساني و نيز افزايش ميزان انتشارات در زمينه هاي مختلف دانش بشري، ايجاد و گسترش کتابخانه ها را امري الزامي ساخته است.رشته کتابداري با دانش اندوزي سر و کار دارد. بنابراين هر فردي که دامنه مطالعات او گسترده تر باشد، قابليت پيشرفت بيشتري در اين رشته دارد. زيرا قناعت به دانسته هاي موجود و خود را بي نياز از ارتقا» و بهبود دانش و معرفت دانستن ، آفتي خطرزا براي رشته کتابداري است. فراگيري آهسته و پيوسته و شکيبايي و بردباري در برخورد با اطرافيان و پرسش کنندگان نيز دو ويژگي عمده اي است که دانشجويان اين رشته بايد در خود بپرورانند. اصرار بر تحميل نظرات خود به ديگران و خودداري از شنيدن و تحليل کردن آرا» آنان ، کتابدار را به تدريج در چارچوب بسته و بدون روزنه اي محبوس مي کند و سبب مي شود که نه ديگران تاب تحمل او را داشته باشند و نه او بتواند ديگران را تحمل کند.زمینه های اشتغال: با توجه به پيشرفت سريع جوامع انساني و افزايش ميزان انتشارات در زمينه هاي مختلف دانش بشري ، ايجاد و گسترش کتابخانه ها امري الزامي است. از اين رو کتابداري يکي از رشته هايي است که چشم انداز فرصت هاي شغلي آن بسيار روشن است.
زمینه های اشتغال
کتابخانه هاي عمومي در سراسر کشور و کتابخانه هاي مدارس در مقاطع مختلف هنوز چشم به راه کتابداراني هستند که دوره هاي دانشگاهي را طي کرده باشند. کتابخانه هاي دانشگاهي و تخصصي و مراکز اطلاع رساني نيز هنوز آماده پذيرش فارغ التحصيلان اين رشته هستند. البته بايد به اين نکته نيز توجه داشت که مراکز و کتابخانه هايي که در صدد استخدام فارغ التحصيلان هستند، افراد شايسته تر را ترجيح مي دهند و اين بر دانشجويان است که از آغاز ورود به رشته به خودسازي و گسترش دانش و عمق بخشيدن به مهارت هاي خود بپردازند و از اين طريق چشم انداز شغلي خود را پيشاپيش ترسيم نمايند.