فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

وجود كمی استرس برای حضور در آزمون كنكور طبیعی و خوب است اما وقتی میزان این استرس افزایش می‌یابد سبب بروز اختلالاتی می‌شود كه ممكن است زحمت چندین ماهه داوطلبان را هدر دهد.
رژیم غذایی مناسب یکی از عواملی است که می‌تواند در کاهش استرس و بالا بردن میزان تمرکز تاثیرگذار باشد. در این مطلب چهار پیشنهاد ویژه تغذیه‌ای برای کنکوری‌ها ارائه شده است.

 پیشنهاد اول : شیر و خرما بخورید

خوردن یك عدد خرما قبل از خواب آرامش‌زاست. خرما میوه‌ای انرژی‌زاست به طوری كه 100 گرم از آن حاوی 160 كالری انرژی است.
خرما حاوی 25 درصد ساكاروز و 50 درصد گلوكز، 1 تا 3 درصد پروتئین و 2 تا 6 درصد فیبر و همچنین ویتامین‌های آ- ب1 و ب2 است علاوه بر این خرما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، كلر، كلسیم ، مس، گوگرد، فسفر، آنزیم، اسیدهای آلی است كه این عناصر در تجدید قوای جسمانی و ایجاد آرامش مفید هستند.
آنزیم‌های موجود در شیر در افزایش آرامش بسیار مفید است، گفت: شیر غذای كاملی است كه می‌تواند به راحتی املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن کنکوری‌ها را فراهم كند.

 پیشنهاد دوم:  جوشانده لیمو عمانی و گل‌گاوزبان

جوشانده لیمو عمانی و گل‌گاوزبان می‌تواند استرس كنكوری‌ها را كاهش دهد؛ البته وجود كمی استرس برای حضور در آزمون كنكور طبیعی و خوب است اما وقتی میزان این استرس افزایش می‌یابد سبب بروز اختلالاتی می‌شود كه ممكن است زحمت چندین ماهه داوطلبان را هدر دهدو
استرس ممكن است سبب سردرد داوطلبان كنكور شود كه به هیچ وجه در این شرایط دارویی به جز استامینوفن توصیه نمی‌شود.
در روزهای نزدیك به آزمون سراسری رژیم غذایی را فراموش كنند چرا كه رژیم غذایی برای لاغر شدن و كاهش كالری مورد نیاز بدن سبب كاهش قند خون می‌شود كه این مورد بازدهی آموخته‌ها را مختل می‌كند.

پیشنهاد سوم:  عسل، خرما و پنیر صبحانه‌ای مناسب

داوطلبان بهتر است در شب امتحان یا كنكور غذای سبكی بخورند. عسل، خرما و پنیر مواد غذایی بسیار خوبی هستند كه داوطلبان می‌توانند در صبح آزمون كنكور استفاده كنند.
همچنین بهتر است تغذیه روزانه به جای 3 وعده در روز به 5 وعده افزایش یابد. توصیه می‌شود داوطلبان آب زیاد بنوشند چرا كه مصرف آب سبب كاهش افسردگی و خستگی داوطلبان می‌شود.
افزایش وعده‌های غذایی سبب می‌شود كه قند خون در سطح مناسبی قرار بگیرد.
خداداد به داوطلبان سفارش كرد: در روز آزمون با خود تعدادی خرما همراه داشته باشند چرا كه قند موجود در خرما گلوكز مورد نیاز مغز را تامین می‌كند.

پیشنهاد چهارم: كنكوری‌ها ماهی بخورند

مغز با اسیدهای چرب امگا3 بهتر و عمیق‌تر عمل می‌كند و این اسیدها در ماهی و آبزیان به وفور دیده می‌شود.
در زمان امتحان كه استرس و نگرانی بیشتر است نیازهای تغذیه‌ای فرق می‌كند و باید موادی استفاده شود كه نیازهای مغز به اكسیژن، ویتامین و انرژی بدن را تامین كند.
استفاده از قندهای ساده به دلیل این‌كه سبب افزایش قند خون می‌شود انسولین موجود در خون افزایش می‌یابد، انسولین قند را به داخل سلول‌ها می‌كشد و این عمل سبب افت تمركز، خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود.