فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

رزومه | نمونه های رزومه برای بورس تحصیلی | نکات مهم نگارش رزومه برای اخذ پذیزش | چگونه یک cv استاندارد برای گرفتن بورسیه تحصیلی بنویسیم


رزومه یا cv چیست؟

 

CV برگرفته از واژگان ابتدایی curriculum vitae.

به معنای لغوی “برنامه تحصیلی (یا شغلی) زندگی” به سوابق تحصیلی و کاری شما از ابتدا تاکنون اشاره دارد.

ارائه CV در بسیاری مواقع مانند استخدام ضروری است.

اما در اینجا فقط به کاربردهای CV در روال‌های آموزشی و استفاده آن به عنوان CV آکادمیک برای دریافت پذیرش و یا استخدام در دانشگاه می‌پردازیم.

سی وی یا رزومه، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مدارک، در پروسه اخذ پذیرشه که کیفیت نگارش و محتوای اون، میتونه مخاطب رو تحت تاثیر قرار بده و مسیر دریافت پذیرش رو هموارتر کنه.

در ابتدا اگر بخواهیم تعریف خیلی ساده‌ای از این مدرک داشته باشیم میتونیم بگیم که در رزومه :

خلاصه‌ای مفید و مرتبط از سوابق تحصیلی، کاری و شخصیتی فرد منعکس میشه.

رزومه تحصیلی یک خلاصه دو تا سه صفحه ای است که در ارتباط با تحصیلات ، مهارت ها ، موفقیت ها و تجربه های شخصی متقاضی نوشته می شود .

از طریق این رزومه ۱ یا ۲ صفحه ای می توان این موضوع را متوجه شد که :

این دانشجو، از چه سطح سواد، تجربه، آگاهی و درک لازم برای ادامه تحصیل در مقطع مورد تقاضای خود برخوردار است.

چرا که رزومه، بیانی است شفاف از آن چه هست و نه آن چه که خواهد بود.

در رزومه ، شما به خواننده اجازه می دهید تا بدون صحبت کردن با شما، اطلاعات مربوط به قابلیت های مختلف تحصیلی و کاری و امثالهم را بدست آورد.

بنابراین، باید این رزومه به گونه ای باشد که گویا و شفاف و مستند و مستدل باشد.

داشتن یک رزومه یا CV از الزامات پذیرش در هر موقعیت تحصیلی در خارج از کشور می‌باشد.

داشتن یک زرومه ناقص و غیر استاندارد حتی ممکن است به قیمت حذف شما از روال پذیرش تمام شود .

این موضوع کامل جدای از کیفیت آموزشی شما می‌باشد.

پیش از اینکه نوشتن رزومه خود را شروع کنید بهتر است ابتدا کلیه سوابق خود را در ذهنتان مرور کنید.

سعی کنید آن بخشی را که فقط به عنوان شغل انجام داده‌اید و بار علمی و آکادمیک نداشته را حذف نمایید.

در عوض آن مهارت‌های شاخص خود را در حیطه‌های آکادمیک همچون رهبری، انضباط و دقت عمل را برجسته کنید.

 

مهمترین نکاتی که باید قبل، حین و بعد از نگارش رزومه رعایت کنیم :

 

حالا که در مورد رزومه صحبت کردیم، بهتره یک سری نکات رو با هم مرور کنیم که رعایت کردن اونها میتونه تفاوت‌ها رو رقم بزنه.

در واقع، در تهیه رزومه هم مثل همه مدارک دیگه، توجه به جزییات و ریزه‌کاری‌ها اهمیت غیرقابل انکاری داره.

در زیر به چند تا از نکاتی که در تهیه این مدرک خیلی خیلی مهم هستند، اشاره میکنیم:

کم گوی و گزیده گوی

بابولت (نقطه) موارد مختلف را برای سهولت در بررسی جدا کنید.

از بیان جزییات بیش از حد، توضیحات چند باره و نکات غیر مرتبط با موضوع به شدت پرهیز کنید.

دلیل نگارش روزمه را از یاد نبرید:

رزومه شما تنها عامل موثر در انتخاب شما نیست.

اما داشتن یک رزومه مناسب مهمترین عامل در عبور از مرحله اول گزینش می‌باشد.

پس فرصت داشتن یک CV آکادمیک هیجان انگیز و وسوسه کننده را از دست ندهید.

شما برای جایگاه خاصی درخواست خواهید داد پس شرایط موقعیت ارائه شده را به عنوان هدف اصلی نگارش CV فراموش نکنید.

از نمونه‌های استاندارد برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید.

با مدرک صحبت کنید:

شواهد مورد نیاز در زمینه همکاری خود در پژوهش و یا اثر (impact) مقالات خود را ارائه کنید.

تا حد ممکن به روی کارهای انجام شده به جای احتمالات آتی تمرکز کنید.

برای نشان دادن سهم خود و یا اثر مقالات از اعداد، درصد و مقادیر کمی به جای صفات کیفی استفادهکنید.

از بیان اظهارات و نظرات بدون پشتوانه خودداری کنید.

مرتب باشید:

رزومه شما باید خوانا، ساده و قابل کپی و اسکن نمودن باشد.

برای این موضوع از فونت‌های خیلی ریز، پس زمینه رنگی و یا طرح دار و یا فواصل فشرده بین کلمات و پارگراف‌ها اجتناب کنید.

تا حد ممکن از به کاربردن واژگان دشوار، غیر مصطلح، بومی و غیر علمی خودداری کنید.

به جای توضیح در پاراگراف‌‌‌های جداگانه از بولت گذاری استفاده کنید.

از آنجا که CV آکادمیک شما به توضیح سوابق شما ارتباط دارد سعی کنید از زمان ماضی برای بیان آنچه انجام داده‌اید استفاده کنید.

رزومه هر چه قدر اختصاصی تر، بهتر :

موقعیتی رو که براش اقدام میکنید، بشناسید.

در قدم بعدی نیازهاشون رو شناسایی کنید و تا جایی که میتونید در رزومه‌تون، مهارت‌های مرتبط با اون رو برجسته تر کنید.

غلط املایی و نگارشی نداشته باشید :

همون طور که در بالا بهش اشاره کردیم، رزومه مقدمه آشنایی شما با مخاطبتونه.

بنابراین کوچک‌ترین غلط املایی یا نگارشی، میتونه تاثیر بدی روی مخاطب بذاره.

حتی منجر به از دست دادن اون موقعیت بشه.

جزییات رو دست کم نگیرید :

این مهمه که شما چه دستاوردهای تحصیلی و شغلی‌ای در گذشته داشتید،

ولی در عین حال کوچک‌ترین نکاتی که گاهی بهشون اهمیت نمی‌ دیم هم میتونه در تهیه رزومه خیلی مهم باشه.

اگر ایمیلی رو به عنوان ایمیل شخصیتون معرفی میکنید:

بهتره که اون ایمیل از یک دامین دانشگاهی یا کاری باشه تا نشون بده که شما شخصیت حرفه‌ایِ کاری دارید.

(در هر صورت به هیچ عنوان از ایمیل یاهو استفاده نکنید)

۸ موضوع مهم در رزومه :

 

رزومه از ۸ قسمت تشکیل شده است که عبارتند از :

  1. Contact details
  2. Opening statement
  3. List of key skills
  4. List of technical/software skills
  5. Personal attributes/career overview
  6. Educational qualifications
  7. Employment history/volunteering/work placements
  8. References/referees

معرفی قسمت های مختلف رزومه :

 

۱- مشخصات فردی دانشجو (Personal information)

اغلب رزومه ھا با این بخش آغاز می شوند.

مواردی مثل همانند:

نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد یا سن، تلفن و آدرس و ایمیل شخصی فرد از نکات مهم ولازم این قسمت می باشند.

۲- تحصیلات و توانایی‌های علمی(Education and Training)

در این بخش مقاطع و سوابق تحصیلی خود را بیان می کنید.

مدت زمانی تحصیل در هر مقطع،عنوان دقیق رشته تحصیلی،نام دانشگاه یا دبیرستان و پیش دانشگاهی و معدل فارغ التحصیلی از مواردی هست که باید در این قسمت عنوان شوند.

هدف از تکمیل این قسمت این است که سوابق تحصیلی خود را با بیان جزییات به صورت مجزا عنوان نمایید.

۳- گواهینامه ها و تخصصی ها(Certification)

این قسمت شامل :

دوره های تخصصی-کاری،مدارک تخصصی مرتبط و توانایی‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری مرتبط و زبان‌های خارجی که شما با آن آشنا هستید.

و میزان سطح توانایی خود در هر یک از این موارد.

ذکر کنید با چه زبان‌های خارجی آشنا هستید و تا چه حد؟

میزان مهارت خود در هر بخش یا نمره ازمون ان مهارت را عنوان کنید.

۴- سوابق کاری (Work Experiences)

در این بخش باید :

کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، سمت شغلی شما در شرکت یا ارگان مربوطه وهمچنین بازه زمانی اشتغال فهرست شود.

مواردی که در این بخش باید معرفی کنید عبارتند از:

عنوان فعالیت، سمت، نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی …)، محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز) و دوره زمانی کار.

هنگام فهرست کردن تجارب کاری، همیشه آخرین شغلی که در آن مشغول بوده‌اید را ابتدا بنویسید و به همین ترتیب به گذشته برگردید.

این در مورد فهرست کردن سوابق تحصیلی نیز صدق می‌کند.

۵- سوابق علمی و پژوهشی (Publications and Articles)

فهرست کارهای تحقیقاتی ، کتابها و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس‌ها یا ژورنال های داخلی و خارجی ارائه نموده‌اید را در این بخش بیاورید.

عنوان دقیق مقاله یا کتاب را قید کنید.

در صورت لزوم چکیده ای نیز عنوان نمایید.

فرمت صحیح آوردن یک مقاله در رزومه به این صورت هست:
نام نویسنده یا نویسندگان؛ “نام مقاله”، محل چاپ یا ارائه، و سال انتشار .

۶- عضویت ها(Memberships)

در این بخش در صورت داشتن عضویت در انجمنھای علمی , واحد ھای پزوھشی در این قسمت باید ذکر شود.

در صورتی که عضویت انجمن های علمی و تخصصی مربوط به حیطه تحصیلی یا کاری مرتبط دارید را عنوان نمایید.

به طور مثال:عضویت انجمن مشاورین مدیریتی،عضویت نظام مهندسی،عضو انجمن خبرنگاران ورزشی و…….

۷- عناوین و افتخارات (Honors and Awards)

در این بخش باید تمامی جوایز و افتخاراتی کھ درمراحل زندگی و تحصیل به دست آورده اید را از آخرین و جدید ترین آنھا شروع نمایید.

بطور مثال می توانید به این موارد اشاره نمایید:

کسب رتبه های بالا در قبولی دانشگاه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب رتبه های بالا در فارغ التحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب افتخارات در المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی در سطح ملی و بین المللی، انجام اختراع و ثبت آن و ……  .

۸ – علائق (Interests)

در صورت تمایل می توانید فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید .

اگر سوابق حرفه‌ای در این زمینه ها نیز دارید، حتما ذکر کنید.

۹- معرف‌ها (References)

در رزومه‌های علمی معمولا رسم هست که افرادی را بعنوان معرف فرد در انتهای رزومه با مشخصات کامل و نحوه تماس می‌آورند.

شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

لذا نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید.

این معرف‌ها می‌بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه‌های شما را تکمیل نموده‌اند.

حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.

 

 

بخش‌های مختلف CV آکادمیک :

 

۱– مشخصات فردی

CV آکادمیک خود را با نام، نام خانوادگی، آدرس، تلفن و آدرس ایمیل خود شروع کنید.

۲– علایق تحقیقاتی

علایق تحقیقاتی (Research Interests) خود را در یک پاراگراف کوتاه و یا چند بولت بیان کنید.

۳- تحصیلات

سوابق تحصیلی خود را به ترتیب از آخرین مدارک دریافتی وارد کنید.

۴- جوایز و بورسیه‌‌ها

اگر در دوران تحصیلی خود جوایزی کسب نموده‌اید و یا در زمره کاندیداهای آن بوده‌اید به همراه سوابق بورسیه‌های دریافتی خود به ترتیب از آخرین مورد ذکر کنید.

۵- سوابق تحقیقاتی

سوابق تحقیقاتی خود به خصوص در مقاطع دکترا و بالاتر را به همراه برخی جزییات هر تحقیق ذکر کنید.

۶- سوابق تدریس

سوابق تدریس، سرپرستی و برگزاری دوره‌های آموزشی خود را بیان کنید.

در این بخش اگر سوابق غیر دانشگاهی را نیز داشته اید به همراه مشخصات دوره‌ها مانند سطح دوره، نوع شرکت کنندگان و تعداد آنان ذکر کنید.

۷- سوابق مدیریتی

در این قسمت به سوابق مدیریت و یا سرپرستی خود در برگزاری همایش‌‌ها، تشکیل تشکل‌های علمی و دانشجویی و یا دوره‌های تحقیقاتی بپردازید.

۸- دوره‌های آموزشی مرتبط

اگر در زمینه تدریس، تحقیق و یا موضوعات علمی مرتبط دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اید آن را حتما در این بخش یادآوری کنید.

۹- مهارت‌های تحقیقاتی/ فنی/ آزمایشگاهی مرتبط

اگر از مهارت‌های ویژه‌ای در این حیطه‌ها برخوردار هستید که توانایی شما را در انجام امور مربوطه نشان می‌دهد از بیان آن موارد امتناع نکنید.

۱۰- پروانه‌های ثبت اختراع

جزییاتی همچون حیطه اختراع، توضیحاتکلی، شماره ثبت اختراع و سایر موارد مربوط را در صورت ثبت هر گونه اختراعی ذکر کنید.

۱۱- عضویت در مجامع حرفه‌ای

اگر در حوزه تخصصی خود عضو مجامع رسمی و حرفه‌ای می‌باشید جزییات هر یک را به صورت تیتر وار بیان کنید.

۱۲- سوابق نشر

سوابق نشر کتاب، مقاله، تحقیق و سایر متون علمی خود را به همراه جزییات نشر و نقش شما در آن، به صورت بولتی وارد کنید.

۱۳- همایش‌ها، سخنرانی‌ها و پوستر‌ها

مشارکت خود در همایش‌های علمی و یا سخنرانی را با ذکر جزییات همکاران و موضوع بیان کنید.

۱۴- معرفین

لیست افرادی که معرف شما با توجه به توانایی‌ها و سوابق یاد شده شما هستند را وارد کنید.

بهتر است این افراد خود دارای جایگاه دانشگاهی باشند.

 

 

یک روزمه خوب برای اخذ پذیرش یا بورس تحصیلی :

 

 

تمام اطلاعات لازم را گردآوری کنید:

بهترین روش این است که ابتدا تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کنید و پس از آن شروع به نوشتن رزومه کنید.

یک لیست از  :

تمام مدارک تحصیلی، افتخارات و جوایز خود (در صورت وجود )، دستاوردها، فعالیت های فوق برنامه و اطلاعاتی که فکر میکنید کمکتان کند تهیه کنید.

سپس با نگاهی نقادانه رزومه خود را بررسی کنید و مواردی که ارزش ذکر کردن دارند را نگه دارید و بقیه را حذف نمایید.

رزومه خود را به درستی سازماندهی کنید:

پس از اتمام و جمع آوری اطلاعات به دست آمده حالا وقت این است که رزومه خود را به شکلی حرفه ای و هدفمند سازماندهی کنید.

به این ترتیب که باید روند ذکر کردن موارد به صورت نزولی باشد.

یعنی موفقیت ها و مدارک کسب شده را به گونه ای در رزومه قرار دهید که کارهای اخیرتان در ابتدای لیست باشد.

اطلاعاتی که باید در رزومه ذکر شوند:

تمام اطلاعات مورد نیاز رزومه مانند :

نام کامل، شماره تلفن، آدرس پستی، ایمیل، تاریخ تولد، ملیت، مدارک تحصیلی، نمره معدل مقاطع تحصیلی، زبان هایی که به آنها تسلط دارید،

مهارت های کامپیوتری، فعالیت های فوق برنامه ، سرگرمی ها ( تنها آنهایی که مرتبط هستند ) و یا تجربه کار و یا کارآموزی و غیره را ذکر کنید.

‎ھمچنین میتوانید اھداف خود و تاثیری را که دریافت بورسیه میتواند در به حقیقت پیوستن آنھا داشته باشد را عنوان کنید.

اگر به بیانی ساده فقط دنبال بدست آوردن بورسیه ھستید تا رایگان تحصیل کنید بھتر است آن را عنوان نکنید.

از صحبت درباره مسائل شخصی اعم از وضعیت تاھل، وابستگی ھای مذھبی، باور و مواضع سیاسی خود بپرھیزید.

‎واضح و صادق باشید.

نوشتن یک رزومه مزین به مهارتهای فوق العاده ممکن است وسوسه انگیز باشد

ولی برای نوشتن رزومه از مواردی استفاده نکنید که بعد نتوانید صدق آن را ثابت کنید.

در ھنگام نوشتن مھارت ھایتان جانب صداقت را رعایت کنید؛

مھارت ھایی که ندارید را ذکر نکنید و همچنین از خودتان زیاد تعریف نکنید.

شما بورسیه را میخواھید اما اغراق درباره حقیقت یا بیان دستاوردھایی غیر مرتبط با اھدافتان کمکی به بدست آوردن بورسیه نمیکند.

‎بررسی نهایی قبل از ارسال:

قبل از ارسال رزومه خود آن را بررسی و اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات مرتبط را ذکر کرده اید و رزومه تان بدون اشتباه است.

اشتباه ھای کوچک تایپی یا گرامری تاثیر بدی میگذارند.

از ھمه مھمتر از سپردن نگارش رزومه خود به دیگران خودداری کنید.

حتی اگر خودتان در نوشتن عالی نیستید، به صورت آنلاین به جستجوی رزومه ھای بورسیه تحصیلی بپردازید

ھمچنین به خاطر داشته باشید رزومه جایی برای نشان دادن مھارت ھای تصویری تان نیست!

با تمرکز روی اھدافتان ظاھری حرفه ای به آن بدھید و از سایز فونت مناسب استفاده کنید.

 

یک روزمه خوب برای اخذ پذیرش یا بورس تحصیلی باید به این پرسش ها به خوبی پاسخ دهد :

 

 

  1. این شخص کیست و کجا زندگی می کند و چند سال دارد؟
  2. آخرین دوره های دانشگاهی گذرانده شده چیست؟
  3. عنوان پایان نامه دوره هایی که طی کرده چیست و چه نمره ای اخذ کرده است؟
  4. سابقه تجربی فرد، مرتبط با رشته ای که خوانده و رشته ایی که متقاضی تحصیل به آن هست می باشد یا خیر؟
  5. متقاضی از چه توان مندی های علمی و آکادمیک برای تحصیل در رشته مورد نظر برخوردار است؟
  6. آیا متقاضی سابقه کار تحقیقاتی، تالیفی و حضور در پروژه های پژوهشی را در کارنامه دارد؟
  7. قابلیت های فردی و اجتماعی متقاضی در زمینه مسئولیت پذیری، خلاقیت، کار تیمی و امثالهم چگونه است؟
  8. آیا متقاضی، موفقیت های ملی یا بین المللی خاصی داشته است؟
  9. ایا متقاضی در زمینه ای که درخواست کرده است، سابقه کاری یا تحقیقاتی موفق داشته است؟

 

آیا رزومه شما از نظر فنی درست است؟

 

 

بعد از اتمام نگارش رزومه باید این سوال را از خود بپرسید که آیا رزومه شما از نظر فنی درست است ؟

بازرسی فنی رزومه کمک شایانی می کند تا رزومه ای بی عیب و نقص به دانشگاه ارسال کنید .

برای این کار می توانید نکات زیر را بررسی کنید :

۱-  چندین بار از لحاظ املایی متن رزومه خود را بررسی کنید .

۲-  به کسی که از لحاظ گرامر زبان انگلیسی بنیه قوی ای دارد رجوع کرده تا رزومه شما را به دقت بررسی کند و اشکالات نگارشی و گرامری شما را رفع کند .

۳-  آن را به شخصی که قبلا رزومه نوشته نشان دهید تا نقاط ضعف رزومه را به شما نشان دهد تا در صدد رفع آن بر آیید .

۴-  رزومه را کاملا منطقی و به دور از بزرگ نمایی بنویسید .

اگر رزومه شما بیش از ۳ صفحه شد ، دوباره آن را مطالعه کرده و خلاصه تر نمائید .

۵- رزومه باید به طور effective و با گرامر خوب انگلیسی نگارش و آماده شود تا فرد یا افرادی که آن را مطالعه می کنند را مشتاق MOTIVATE کند.

 

نمونه های آماده رزومه :

 

رزومه1رزومه2رزومه3

 

چنانچه در این صفحه جوابتان را نیافتید میتوانید به بخش پرس و پاسخ تحصیلی مراجعه فرمایید و به صورت رایگان سوالتان را از دکتر پدرام بپرسید.