فروشگاه اینترنتی پرواز 09128501125 / 02122691010

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، سرپرست گروه مهندسی دریا این دانشگاه از پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی رشته مهندسی دریا از طریق آزمون سراسری گروه ریاضی و فنی خبر داد.

دکتر مجید عباسپور تهرانی فرد به سابقه طولانی پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته مهندسی دریا در دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و گفت: مقطع کارشناسی مهندسی دریا نیز از سال 1393 در صنعتی شریف راه ندازی شده و این دانشگاه با دراختیار داشتن امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی منحصربفرد، اساتید با سابقه و دانشجویان نخبه و ممتاز به عنوان قطب علمی کشور در زمینه مهندسی دریا قلمداد می شود و توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان قطب علمی ‘هیدرودینامیک و دینامیک متحرک های دریایی’ در کشور معرفی شده است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت رشته مهندسی دریا در کشور ادامه داد: با توجه به خطوط ساحلی گسترده کشور، منابع نفت و گازی عظیم موجود در دریاها و همچنین سیاست‏های کلی موجود در کشور مبنی بر خودکفایی اقتصادی- صنعتی کشور در حوزه های تامین ناوگان تجاری و دفاعی کشور، اکتشاف و بهره‏برداری از مخازن نفت و گاز بستر دریاها و استفاده از منابع غذایی موجود در دریا‏ها، نیاز به دانش‏آموختگان متخصص در زمینه تحقیقات و توسعه تکنولوژی دریایی و ایجاد کسب و کارهای نوین مرتبط با تکنولوژی‏های دریایی و توسعه فن‏آوری‏های مرتبط به شدت احساس می شود.

عباسپور درباره رشته مهندسی دریا توضیح داد: با توجه به فیزیک پیچیده دریا و تکنولوژی های مرتبط با آن، دانشجویان این رشته در طول تحصیلات خود باید تسلط کاملی بر علوم پایه، علوم پایه مهندسی و علوم مهندسی تخصصی دریا پیدا کنند.

وی با یادآوری وسعت و گستردگی حوزه فعالیت و پژوهشی مهندسی دریا گفت: طراحی و ساخت سازه‏های دریایی در زیرمجموعه این رشته قرار دارد که شامل دانش مهندسی در طراحی و ساخت سکو‏های فراساحل تحقیقاتی، سکوهای بهره برداری نفت و گاز، پایانه‏های صدور نفت و لوله‏گذاری در بستر دریا، اسکله‏ها و بنادر کالا‏های عمومی و نفتی، موج شکن‏ها و سایر تجهیزات مرتبط با بنادر و سواحل می‏شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: طراحی و ساخت کشتی و شناورهای تندرو که شامل دانش طراحی مفهومی، مقدماتی و مهندسی بر اساس نوع عملیات و طبقه‏بندی شناور (تجاری، نظامی، خدماتی، مسافربری و …) است و فرایند‏هایی نظیر تعیین فرم بدنه، تحلیل‏های هیدرواستاتیک، معماری و جانمایی داخلی، طراحی سازه، طراحی سیستم رانش، مانور ، دریامانی و تحلیل هزینه و کارایی را در برمی گیرد نیز از مباحث مورد توجه رشته مهندسی دریاست.

وی بیان داشت: در رشته مهندسی دریا همچنین هیدرودینامیک که شامل دانش تحلیل و آنالیز هیدرودینامیکی متحرک ها و سازه های دریایی و بهینه سازی آن ها با استفاده از انواع نرم افزارهای تحلیلی و آزمایشات تست مدل است مورد توجه قرار می گیرد که این تحلیل ها عموماً در حوزه فرم بدنه شناورها، زیردریایی ها، سیستم های پیشرانش و سازه های نوین فراساحلی صورت می پذیرد.

عباسپور از مهندسی اقیانوس که شامل دانش مربوط به فیزیک دریاها و اقیانوس هاست به عنوان دیگر محورهای مورد بحث در رشته مهندسی دریا یاد کرد و گفت: پژوهشگران این حوزه بر مسائلی از قبیل شناخت دقیق تر فیزیک دریا، تولید انرژی با استفاده از امواج و جریانات دریایی، بررسی پدیده هایی از قبیل سونامی تمرکز دارند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی زیردریا و آب‏های عمیق نیز در گستره رشته مهندسی دریا قرار می گیرد، افزود: این مبحث شامل دانش طراحی، تحلیل و ساخت زیر دریایی‏‏ها و ربات‏‏های زیردریایی، سازه های مستقر در بستر دریا، لوله گذاری‏های تحت فشار زیاد جهت استخراج نفت و گاز از بستر دریا ‏است.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رشته مهندسی دریا می توانند به پایگاه اینترنتی مرکز پژوهشی مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف به نشانی http://merc.sharif.ir مراجعه کنند.

منبع:خبرگزاری ایرنا